-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Livsfarlige vinterdekk
– Det skulle definitivt vært forbudt, sier dekkekspert Torleiv Haukenes. Han snakker om bruk av piggfrie vinterdekk på sommerføre.
En undersøkelse gjennomført av Infact på vegne av Dekkmann for en tid siden viser at folk flest ikke aner hvor farlig det er å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommeren. Undersøkelsen viser at hver femte nordmann har kjørt en hel sommer med piggfrie vinterdekk.
Dekkmann stilte i samme undersøkelse også spørsmålet om hvor mye lengre de tror bremselengden blir med piggfrie vinterdekk på vått føre i sommertemperaturer. Svarene ligger langt unna det som er realiteten.
Continental Norge sjekket nemlig dette på Vålerbanen for to år siden, og da var bremselengden 84 % lengre fra 110 til 0 km/t med piggfrie vinterdekk sammenliknet med sommerdekk på våt asfalt. Med vinterdekkene var bremselengden altså nesten dobbelt så lang.
Dette er kjente toner fra dekkbransjen, så bladet BIL dro til Vålerbanen og sjekket forholdene selv for et par år siden. Her kan du lese vår erfaring.
Nordmenn flest tror bremselengden kun blir ca. 25 prosent lenger. Hele 34,1 % av de spurte tror dette, mens 5,7 % tror bremselengden blir 10 prosent lengre og 24,5 % tror bremselengden øker med 50 prosent. Bare 17,1 % tror bremselengden blir dobbelt så lang, mens 18,7 % svarer vet ikke.
– Dette viser at nordmenn flest ikke forstår risikoen med å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommeren. Og det er vel derfor det er så mange som gjør det også, sier produktsjef hos Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes.
– Piggfrie vinterdekk har en gummiblanding og dekkmønster som er spesiallaget for kalde temperaturer, snø og is. De er ikke laget for varme temperaturer, og burde vært forbudt å kjøre med på sommeren – i hvert fall i måneder som juni, juli og august, avslutter Haukenes.