Mazda6
Foto: Øivind Skar
Mazda6
Foto: Øivind Skar
Mazda6
Foto: Øivind Skar
Mazda6
Foto: Øivind Skar
Mazda6
Foto: Øivind Skar
Mazda6
Foto: Øivind Skar
Mazda6
Foto: Øivind Skar
Mazda6
Foto: Øivind Skar
Mazda6
Foto: Øivind Skar
Mazda6
Foto: Øivind Skar

Anonyme Mazda6

Stakkars Mazda som fortsatt er uten stikkontaktbiler og derfor må slite med fulle engangsavgiftssatser. Det rammer flotte biler som Mazda6.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i bladet BIL nr. 1-2019

Mazda6 er den i manges øyne lekre familiebilen som har historie helt tilbake til 1970 (Mazda 616 og 626 før Mazda forenklet navnet til bare 6 i 2002), og som i sum gjennom alle disse årene er solgt i titusenvis av eksemplarer i Norge.

Men nå har Mazda6 virkelig havnet i skyggen av SUV-er, ladehybrider og elbiler.

Mazda har så langt ikke en eneste ladbar modell å selge i Norge, men gjør det volummessig bedre enn både Renault og Opel hvis bestselgere har elektrisk motor.

Når jeg likevel velger å trakke fram Mazda6 er det fordi den har gjennomgått både synlige og merkbare oppgraderinger. Særlig de smalere lyktene gir bilen et skarpere utseende.

Men 265 nyregistrerte Mazda6 per litt ut i november sammenliknet med 1672 Mazda XC-5 sier det meste om kundenes valg og at stasjonsvognenes tid, med noen hederlige unntak, definitivt er på hell.

Mazda6 er lett å bli glad i fordi den er så enkel å forholde seg til, så lett å føle seg vel i og komfortabel å oppholde seg i.

Skiller seg ut
Sånn sett har Mazda gjennom ganske mange år nå skilt seg ut fra de andre japanske produsentene ved å være annerledes, mer europeisk i formen om du vil. Jeg har hørt mange protyske bileiere si at om de måtte velge noe annet, så ville valget falt på Mazda.

Samtidig merker jeg at hele Mazda6-pakken nå snart er moden for en totalrenovering. Redesignet instrumentering holdes fortsatt i konservativ stil og er ganske langt unna de store skjermene i eksempelvis oppgradert VW Golf for ikke å snakke om i mye Mercedes A-klasse.

Mangler plass
Sammenlignet med eksempelvis Skoda Superb (som er omtrent like stor, koster omtrent det samme og har 4x4, dieselmotor og stasjonsvogn som bestselger akkurat som Mazda) får du mye mindre beinplass til passasjerene i baksetet her.

Jeg så med egne øyne hvordan de som satt der led under en såkalt langtur som egentlig ikke var spesielt lang.

Når jeg først har brakt Skodaen inn i sammenlikningsbildet så er det riktig å ta med at tsjekkeren også laster mer bagasje (660/1950 liter mot 522/1664 liter) og kan taue 600 kilo mer (2200 mot 1600 kilo).

Dette er tall som for noen ikke betyr noe, men som for andre er viktig. Du vet best hva som er viktig for deg.

Mazda har kommet seg greit gjennom overgangen fra NEDC til WLTP forbruksmåling. Den kraftigste dieselmotoren er effektøkt fra 175 til 184 hk og hele 445 Nm i moment og den skal lastes hardt før behovet for mer krefter melder seg. AdBlue er nå en del av pakken for å klare rensekravene.

Mazdas 6-trinns automatkasse skifter ganske raskt og silkemykt, og siden bilen nå har doble sideglass foran og generelt langt bedre støydemping, er det knapt annet enn litt motorlyd å høre inne i bilen.

Mer førerstøtte
Oppgraderingen inneholder naturlig nok mer utstyr for å gjøre Mazda6 attraktiv til en helt ny modell er på plass, men også for å tilfredsstille 5 stjerners kravet til Euro NCAP.

Det betyr at alle Mazda6 nå får aktiv cruisekontroll, autobrems i hastigheter opp til 160 km/t, kjørefeltassistanse, trafikksiltgjenkjenning med fartsgrenseassistent som gjør at bilen holder fartsgrensene om føreren vil, naturligvis navigasjon, headup-display på ruten og ikke egen skjerm, automatisk låsing av bildørene.

Blindsonevarsling og varme i rattet var der allerede fra før, men Mazda6 leveres ikke med oppvarmet frontrute.

På neste utstyrstrinn (Optimum) inkluderer Mazda 360-graders kamerautsikt, men til begrenset nytte så lenge skjermen bildet vises på ikke er større enn åtte tommer.

Dette er litt ugreit fordi lav sitteposisjonen i bilen, såpass lite glassareal samt B-stolpe og hodestøtter som skygger for så mye av den fysiske sikten gjennom vinduene, gjør at speil og kameraer er helt nødvendig for å få full oversikt.

Til gjengjeld er skjermen montert høyt og skjermstyring via servicehjulet ved girspaken gjør det lettere å konsentrere seg om kjøringen enn om skjermen bare var trykkfølsom.

Knappestyrt klimaanlegg
Takk og pris for at Mazda i sin konservatisme valgte å beholde betjeningen av varmeapparatet via tradisjonelle knapper, og at volumknotten sitter tøft plassert på midtkonsollen.

Optimum-pakken inneholder også adaptivt LED front- og fjernlys med klart forbedret fjernlysytelse og automatisk nedblending i 20 blokker. På dette nivået kan skinnsetene kjøles i tre trinn. Selv med klimaanlegg er dette deilig på varme dager.

En signaturpakke til 10.000 kroner ekstra inneholder blant annet seter i brunt nappaskinn, egen grillfarge og svart innertak som egentlig bare gjør bilen tristere innvendig.

Jeg hadde nok heller brukt disse pengene på større felger. 19 og 20 tommer store felger får bilen til å framstå som langt mer sportslig enn den faktisk er.

Liker: Svært enkel å kjøre

Liker ikke: Ikke av klassens største

Vurdering: 4,0

Fakta – Mazda6

Pris fra

ca. kr 400.000

Testbil

kr 525.000 kroner

Motor

2191 ccm R4, turbo diesel

Effekt

184 hk/445 Nm

Drivlinje

6A, firehjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

9,7 sek

Toppfart

212 km/t

Snittforbruk

0,54 l/mil (NEDC2)

CO2:

142g/km

Energiforbruk:

54,0 kWh/100 km

Dimensjoner

481/184/148 cm (L/B/H)

Bakkeklaring

16,5 cm

Bagasjerom

522 - 1664 liter

Powered by Labrador CMS