- m.BilNorge.no - Artikkel -
bilde
Nye Porsche 911 Cabriolet
Vi har kjørt Porsches nye åpne 911 i «Wet Modus». Det ble en ganske våt drøm.

Aten, BilNorge.no: Bare noen uker etter at 911 Coupé ble lansert får vi kjøre Cabriolet-utgaven. Porsche valgte sydlige breddegrader, og fikk nydelig cab-sommervær til en ti dagers verdenslansering.

Sol, bortsett fra den siste dagen, da vi var der. Ni grader, regnvær, med vindstyrke ti i kastene. Slett ikke så dumt når Porsche lanserer en ny viktig kjøremodus – «Wet Mode».

Den åttende generasjonen Porsche 911 har internnummer 992. Det er på denne måten Porsche-kjennere skiller modellene fra hverandre.

De uinnvidde ser stort sett den samme bilen, ikke minst fordi Porsche lager så mange forskjellige utgaver av 911 at det kan være vanskelig å skille modellene og årgangene fra hverandre. 

Ny hekk
Denne gangen er det enklere. Absolutt alt er nytt. For den som ikke kan se det finnes det noen nye kjennetegn. Blant annet baklyset med lysstripen, som minner om tidligere modeller fra sytti- og åttitallet.

«Lufteluka» over motoren bak er større, for stor mener enkelte, og har vertikale tykke «grill-ribber» som dominerer i hekken sammen med en stor ufiks men funksjonell spoiler.

Spoileren kan slås opp når du ønsker det, eller automatisk etter hvert som hastigheten øker. Ribbene er sorte når det er Carrera S, og sorte/blanke når det er Carrera 4S, der betegnelsene står for to- eller firehjulsdrift.

Kjennere vil også legge merke til at 4S har fire eksosrør. Foran er det runde LED-frontlys og et skrånende panser, som også gir assosiasjoner til tidligere tider.

Hittil beste?
Nye 992 er umiskjennelig en 911, og dessuten den beste 911 gjennom tidene, sier Porsche. Alt annet ville vært feil.

I 911 har Porsche-ingeniørene for lengst opphevet naturloven som sier at når motoren henger helt bakpå, så vil kjøreegenskapene til tider være lumske.

Med ny innfesting av motoren på en helt ny plattform, der sporvidden økes betraktelig både foran og bak, stivere fjærer, kraftigere stabilisatorstag, samt Porsches nye versjon av Active Suspension Management, blir kjøreegenskapene himmelske.

Legg til en forskyvning av elementer som gir bedre vektfordeling. Dessuten større vinge bak og bredere dekk under bredere skjermer. Heftige 21- og 20-tommes hjul kombineres med 35 mm bremseskiver.

Veldressert
Nytt av 2019-årgangen er altså «wet-mode», en ny kjøremodus, som sørger for å dempe ned bilen under vanskelige kjøreforhold, men ikke så mye at det tar bort kjøregleden.

Ut av den tre liter store boksermotoren er det hentet ytterligere 30 hester, slik at introduksjons-911 har 450 hk og 530 Nm i dreiemoment.

I kombinasjon med den nye 8-trinns dobbeltclutch-girkassen blir resultatet i Carrera 4S 0-100 på 3,6 sekunder og 3,4 sekunder med katapultstart/launch control. 0-160 km/t tar 8 sekunder. Toppfarten er 306 km/t. I cabriolet-utgaven, som veier 70 kilo mer, trekkes det fra to tiendedeler og to km/t av toppfarten. 

Lekkert interiør
Interiøret er helt nytt, og det er lekkert. Min bil var hvit med rødt interiør og rød topp. En nydelig kombinasjon. Setene er nye. De er heldigvis ikke for harde. 911 er en sportsbil, men kjøres ikke av racerførere, og cabriolet-utgaven brukes ofte på en mer avslappende måte enn coupéen.

Rattet er nytt. Velges bilen med PASM (Porsche Active Suspension Management) får rattet i tillegg en rund liten bryter som gir forskjellige valg av kjøremodi. Disse er våt, normal, sport, ekstra sport og individuell.

Instrumentene foran føreren består av to skjermer og en analog turteller. På skjermene ser du digitale instrumenter i klassisk format, men du kan velge noe av utformingen/informasjonen selv. På høyre side er det en stor skjerm med alle multimedia-nødvendigheter.

Porsche har beholdt brytere og knapper til enkelte basisfunksjoner, som betjening av klima, antispinn, sportsdemping, heving av bilen når du skal kjøre over en fortauskant med fronten. Slike ting. Bra! Jeg slipper å lete i undermenyer på en skjerm.

Elektroniske hjelpere
911 er utstyrt med kameraer som formidler det som skjer rundt bilen. Disse må til for å betjene parkeringsassistenten, fotgjenger- og syklistgjenkjenning og flere andre funksjoner. Porsche har også introdusert «Night Vision» og de har PDLS Plus LED-hovedlys.

I desember var jeg til stede da 911 Coupé ble demonstrert under lukkede forhold på Hockenheimring – både på tørt og veldig vått underlag. Der fikk vi blant annet testet ut «Wet Mode» i svært høye hastigheter.

Antispinn og ESP blir kontrollert slik at en sportsbil blir kjørbar for folk flest når det virkelig er glatt. Balansen i bilen, og særlig den nye medstyrende bakakselen, gjør 911 mer sporsikker og bedre å kjøre i sving, men det er på bane.

Fungerer i praksis
I Hellas ble jeg derimot forundret over hvor bra «Wet Mode» fungerer i praksis. Det var storm om natten og ordentlig glatte veier, som til tider besto av et belegg med glattpolerte små rullesteiner blandet med noe som lignet på asfalt.

På krokete veier med 450 hk og en helt ny åpen Porsche 911 sier det seg selv at det kan være fristende å finne ut hvordan bilen fungerer. Det var da jeg forsto at Porsche ikke hadde laget et kjøreprogram for vått underlag uten grunn. Det fungerte helt overbevisende!

Jeg har til gode å teste systemet på snø og is, men jeg er ganske sikker på at de fleste Porsche-eiere vil kjøre raskere og sikrere på en isbane eller snølagte vinterveier i «Wet Mode» enn i «Sport Mode».   

På veien
Generelt er bilen naturligvis sportslig å kjøre. Den er stiv. Jeg kjenner tydelig forskjell på de forskjellige kjøremodusene, men det fine er at bilen ikke blir merkbar ukomfortabel rett frem, men stivere i svinger i de sportslige modusene.

Styringen er presis til perfeksjon som forventet, og den nye åtte trinns girkassen skifter så raskt at det føles sømløst. Også her har Porsche programmert godt, for den girer automatisk ned og opp når den skal. Bare når du selv vil kjøre den i eget valgt gir og vil leke, er det nødvendig med manuell modus.

Typisk Porsche
992-modellen er ti prosent stivere enn 991. Jeg kjørte den nye cabrioleten på alle typer underlag. Det kom ikke et knirk, og bilen vrir seg ikke.

Taket som har en ny type innfestning er uten sømmer og kanter. Det slår seg opp og ned på 12 sekunder i opptil 50 km/t – og det er tett. Helt tett. Toppfarten på 304 km/t understreker dette.

Med taket nede beskyttes jeg meget godt fra vinden, og skulle man rulle er det «kassetter» som spretter opp og beskytter fører og passasjerer. Baksetet er pent og kan brukes til småting, som et barnesete.

I bykjøring er 911 lettkjørt, og til dels lettparkert. Dette er en bil som alle kan kjøre, men som samtidig gir deg det kicket du trenger under sportslig kjøring.

For det må nevnes at det kan være skremmende i begynnelsen, når du sitter på med en som katapultstarter med taket av, og motoren nærmest eksploderer i hørbarhet, sammen med trykket i en akselerasjon fra 0 til 100 på 3,5 sekunder.

Når du selv befinner deg bak rattet er det en sensasjonell godfølelse som du aldri blir lei av.   

Småting
Det er noen irriterende småting med nye 911. Rattet skygger for de ytterste instrumentene på hver side, og på høyre side gjelder dette temperatur og bensinmåler. Jeg justerte setet opp og ned, det hjelper ikke.

Utsikten bakover er ikke god i Coupéen, men helt udugelig i Cabrioleten – både med og uten tak. Dette gjelder også skrått bakover, noe som betyr at du må stole på kameraene og skjermen under lukeparkering. Det er greit. Jeg synes ofte det er dårlig sikt bakover selv i store SUV-er og stasjonsvogner.

Konkurrentene
Hva skiller den fra konkurrentene i klassen? De nærmeste er Mercedes-Benz, BMW og Jaguar. Dessuten Ferrari, Lamborghini og Aston Martin med flere. Alle har de sports-coupéer og cabrioleten.

Porsche 911 har sin styrke i en formidabel ytelse i forhold til hestekreftene de oppgir. Den har en fenomenal bruksverdi, fordi disse sportsbilene kan brukes hele året uten bekymring for vær, temperatur og føreforhold.

Dessuten har Porsche kanskje den beste kvaliteten av alle biler uansett klasse.  

Det oser respekt av 911 Carrera 4S Cabriolet. Den kan nok også være enklere å kjøre under norske vinterlige forhold.

Valgets kval
Coupé eller Cabriolet? Nå går dette nesten ut på det samme. Cabrioleten er så stiv at jeg i praksis ikke merker forskjell, og det nye taket er minst like stilig som taket på Coupéen.

Det som overrasket mest med begge utgavene av 911 er at jeg personlig nå ville valgt Carrera S. Før har jeg hatt mye respekt for Porsche-kreftene i kombinasjon med «slegga» bak.

«Wet Mode», sikkerhetssystemene og følelsen av ren bakhjulsdrift i en sportsbil med et fantastisk understell og chassis er utslagsgivende.

For øvrig. Porsche har rett. Dette er den beste 911 – ever.

Dette liker vi:

  • Bygget på samme plattform som Coupé
  • En fint designet Cabriolet basert på Coupé
  • Kjøreegenskapene, motor og girkasse
  • Kvalitet i alle detaljer

Dette liker vi ikke:

  • Rattet skygger for de ytterste instrumentene
  • Dårlig sikt bakover og til siden
Fakta: Porsche 911 Cabriolet Carrera 4S

Motor:

6-syl. turbo bokser bensinmotor, 2981 ccm

Effekt:

331 kW (450 hk) v/6500 o/min.

Dreiemoment:

530 Nm v/2300 - 5000 o/min.

Mål LxBxH:

452 x 185 x 130 cm (ekskl. speil)

Akselavstand:

245 cm

Egenvekt m/fører:

1565 kg (oppgitt vekt)

Tillatt totalvekt:

2010 kg

Bagasjerom:

132 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

3,8 (3,6 Sport Plus) sek.

Toppfart:

304 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,90 l/mil

CO2:

207 g/km

Pris fra:

kr. 1 884 900

Del på facebook   twitter
Annonse: