-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volvos kinesiske tvilling
Vi vet jo at Volvo er eid av Geely, men akkurat her er det ikke tvil. Den nyeste Geely, FY 11, er bygd på en Volvo og er toegget tvilling med XC40.
Det er lenge siden vi hørte om felles bruk av CMA. Volvos hjemme-i-Gøteborg-utviklede, skalerbare kompaktbil-arkitektur.
Og når jeg sier skalerbar, så antyder disse bildene av en flunkende fersk Geely hvor skalerbar den er.
Det vil si, det kan jo være et rent optisk fenomen, men se på denne Geely FY 11 ved siden av bildet av en XC40 – ser ikke kineseren mye lengre ut?
Begge er i hvert fall bygget på CMA – et underlag for moderne kompaktbiler med de forskjelligste drivlinjer som har vaket i konseptmiljøet til Volvo i mange år allerede.
Nå er det endelig i produksjon, med XC40 som første eksempel, og nå trekker moderselskapet Geely teppet av en annen kollega på samme base. FY 11 heter den.
Les vår omtale etter første prøvekjøring av Volvo XC40
Det er ikke særlig åpenbart at den ble teaset med Icon-modellen – et konsept som Geely viste i Beijing i fjor sommer.
Men mens den var åpenbart Range Rover-preget, ser den nye bilen ekstremt tysk ut. Underlig, for Geelys sjefdesigner er på tross av navnet, Guy Burgoyne, ekstremt britisk med veldig liten sans for tysk.
Her har han vel hatt en markedsavdeling etter seg – spesielt profilen ser ut som en kopi av GLC Coupé. Eller X4.
Kanskje er den bedre i virkeligheten. Eller kanskje er det ikke lenger andre måter å tegne en SUC Coupé på?
Navnet må i hvert fall bli bedre i virkeligheten håper jeg. Men foreløpig har jeg ikke oppfattet rykter annet enn Fengyue, Geyue, Haoyue, Jinyue, Xingyue eller Zhiyue, og da kan det være det samme.
Eller den skal kanskje bare selges hjemme, og da skal ikke jeg legge meg opp i navnevalget.
Akselavstanden er den samme som på XC40: 270 cm. Men med 460 cm er det altså 20 cm lengre enn svensken, mens bredde og høyde ikke er så langt unna: 188 og 164 cm.
Det later til at drivlinjen skal bestå av en hybrid, der oppskriften er en 1,5 liters, tresylindret turbomaskin med en elmotor og en ny type lithium-batteri som det kan hentes 177 hk og 255 Nm fra.