-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Skattejakt i Frankrike
Nå er franskmennene i gang igjen, med en auksjon over en ufattelig bred samling gamle vrak. Men en og annen Lambo, Porsche og Jag.
Det som gjør denne auksjonen spesielt morsomt er at den ikke er fanget opp av alle de store jålehusene. De auksjonsselskapene som lager katalogtekster der du blir andpusten av bare av å lese om en Fiat 1100 TV de skal pushe, og hvor en BMW Isetta plutselig blir verdt 1,2 millioner bare fordi Elvis har sittet i den.
Her dreier det seg om biler fra låver og fra jungelen på utsiden av gården, og det dreier seg om en «samling» som stammer fra en som het Henry Ruggieri – og det er åpenbart den samme gamle triste historien: Mannen som samlet og samlet og aldri fikk noe i gang.
For hvordan kan man bare la en Miura stå og stå og stå seg helt i hjel til slutt?
Nå er det langt mellom den type vrak som du behøver regne med å betale mange penger for – med mindre dette vil utvikle seg til en type auksjon der feberen brer om seg og folk blir smittet av en vanvittig bud-iver. Vi hadde en på ute på bygda i Danmark for noen år siden.
Men det er klart, noen av de tidlige Citroënene, en Renault 4 CV, nok Panharder til å fylle en egen Panhard & Levassor-avdeling hos en bilhogger, nok Oldsmobile Toronadoer til å bygge en komplett bil (kanskje) og en rekke andre amerikanere – plutselig er det noen som får tenning og dermed oppnås «overraskende gode resultater».
Med mer enn 80 biler tar det egentlig aldri slutt, men det ser ut som om forestillingen skal strekke seg over bare en ettermiddag.
Auksjonsselskapet, som heter noe så anonymt som Adam og som til nå stort sett har nøyd seg med å auksjonere brukt kontorutstyr fra selskaper som har gått konk, har listet fire katalognummer som de kaller «les plus gros lots» der de trenger litt ekstra sikkerhet fra kunder som akter å by.
Det dreier seg om en Lamborghini Miura, en Porsche 956, en 1. Serie Jaguar E og en ganske fin (eller i hvert fall mulig) Rolland Pilain fra 1924.
Og leser man beskrivelsen av disse er det ganske opplagt at auksjonsfirmaet ikke er noen tafatte bondeknøler som ikke har peiling. Hver bil er nøkternt, med nøye beskrevet, «Matching numbers» «ikke original motor» osv. tyder på at det er opplagt at her har fagfolk gått gjennom det hele.
Men samtidig har man altså valgt å ikke ta med det hele til Paris for å lage en kjempemessig sang-og-dans forestilling på, for eksempel, Retromobile. Slik vi opplevde med Artcurial for fem år siden.
I stedet skal det hele avholdes søndag 20. januar på et sted som holdes hemmelig til den 17. Men kartet indikerer at det er nede ved spanskegrensen mot Atlanterhavet, nær Tarbes.
Noen av prisene indikerer at det bare er rene vrak det dreier seg om, men det er utrolig hvor stor interessen kan være for et «levende» chassisnummer med tilhørende papirer. Og det finner du hos de fleste av disse bilene.
Hvis du vil ha en liste over hele showet kan du klikke her.