-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Majoriteten stryker
Hele 51 prosent av de som tar teoretisk prøve til klasse B stryker. Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL) er bekymret over utviklingen.
– Vi ser at færre og færre består teoretisk prøve, og de siste fire årene har fallet vært dramatisk. Dette er en utvikling vi liker dårlig, sier Pål Andersen som er fagkonsulent i ATL.
Han mener problemet er at mange bare støtter seg på apper og velger lettvinte løsninger, fremfor å lese teorien, i et forsøk på å bestå teorien til klasse B.
Høyest strykprosent siden 2011
Ferske tall fra Statens vegvesen viser at 62 prosent av alle som tok førerkort i 2015 bestod teorien, mens tallet for 2018 var 49 prosent.
Det betyr at over halvparten av de som tok teorien i fjor strøk på prøven. Ikke siden 2011 har strykprosenten vært høyere, og ser man tilbake til årtusenskiftet har bare fem år vært dårligere enn hva det var i fjor.
– Dette viser at elevene ikke lenger leser læreboken men heller velger lettvinte løsninger. Det er en tydelig trend og det bekymrer oss, men det er ikke vanskelig å forstå at mange velger denne løsningen når det ikke er noe krav om obligatorisk teoriundervisning, sier Andersen.
Han legger til at mange trafikklærere opplever at elever som har bestått teorien har store vansker med å sette den ut i praksis når de sitter bak rattet.
– Det forteller oss at mange har bestått ved at de har mer eller mindre har lært seg svarene på teorispørsmålene. Da består de teorien, men de mangler kunnskapen og mister evnen til å sette teorien ut i praksis, sier han.
Stabilt
I 2018 tok 134.371 teoriprøven mot 134.752 i 2017. Helt siden 2000 har antallet som tar teorien på personbil vært økende, og i 2018 har rundt 11.000 flere tatt teoriprøven enn hva som var tilfellet i 2016.
Like mange er det ikke som kjører opp, men antallet holder seg stabilt. I 2018 arrangerte Statens vegvesen 94.055 oppkjøringer, mot 95.197 i 2017 og 97.843 i 2016.
– Det vi ser, som er positivt, er at antallet som stryker på praktisk prøve er langt lavere enn hva som er tilfellet for teorien, konstaterer Andersen.
I de siste årene har antallet som består praktisk prøve ligget mellom 72 og 75 prosent.
– Det beviser at trafikkskolene gjør en god jobb. Samtidig viser dette langt på vei at selvstudium av teorien ikke er noen god ide om man ikke leser pensumet nøye. Skal man klare å redusere antall som stryker på teorien, må man tilbake til tiden der elevene følger en teoriundervisning.
– De store forskjellene mellom de som stryker på oppkjøring og på praktisk prøve beviser at man står langt bedre rustet når man følger et pedagogisk opplegg og ikke overlater til den enkelte elev å tilegne seg kunnskap, avslutter Andersen.