-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Karbon-egg
Königsegg har vist oss en Regera som er enda mer raffinert enn vanlig. Nakent karbon hele veien – med en finish de smarte svenskene har utviklet selv.
Regera handler ikke bare om å gå fort – den handler også i stor grad om å gjøre inntrykk.
Det vil jeg tro deres nyeste versjon virkelig gjør.
Dette er den første bilen de har bygget der du ser den nakne karbonoverflaten hele veien. Og dermed ser overflaten enda mer silke-aktig ut enn vanlig, og har en helt spesiell dybde.
Denne behandlingen av materialet er utviklet hos Königsegg, de kaller den KNC og «tar finishen på bilene våre til et helt nytt nivå», sier Christan von Königsegg.
KNC betyr simpelthen Königsegg Naked Carbon, og er født fordi så mange av kundene ønsket at biter av bilen deres skulle har en overflate som viste kullfiberne.
Og nå har de altså utviklet en finish som gjør det mulig – ikke bare mulig, forresten, men attraktivt – å bruke på hele bilen.
«Vi har alltid jobbet med å utforske ekstremer og skyve på grenser», sier Christian von Königsegg. «Det er virkelig tilfredsstillende å kunne finne en helt ny måte å vise frem en av våre biler på, og å kunne gi den en helt ny finish».
De har tidligere brukt KNC-overflater på mindre komponenter, som detaljer på felger, splittere eller spoilere, eller innvendig – for eksempel ratt.
Man har testet ideen under ekstreme klimatiske forhold og utsatt den for sterk sol og intenst regn og salt og steinsprut før man ble fornøyd med holdbarhet og varighet.
Selve prosessen består åpenbart av at man fjerner det øverste epoxy-lager som oppstår ved lamineringen og så polerer man det hele til man er helt nede på kullet.
Det legges ikke på noe nytt overflatemateriale, og siden hvert eneste kullfiber nå ligger der, åpent, blir overflaten matt og metallisk med en grafitt-tone som gjør bilen helt enestående.
Man merker det når man tar på overflaten. Den er meget kjøligere, metall-aktig, enn det et vanlig karosseri med lakk-overflate kjennes ut som.
Det er, i hyperbil-sammenheng, en annen stor fordel med denne behandlingen også. Det man fjerner og det man polerer vekk er såpass mye at KNC-Regeraen faktisk er 20 kg lettere enn originalen.