- m.BilNorge.no - Artikkel -
bilde
Nissan rundet 50.000 Leaf i Norge
Nissan passerte på mandag 50.000 Leaf i Norge. De betyr at en firedel av alle nyregistrerte elbiler er en Leaf.

Nissan har ikke akkurat gått stille i dørene det siste året. Etter relanseringen av batterielektriske Leaf i februar har salget virkelig tatt av, og i følge elbilstatistikk.no rundet Leaf 50.000 på mandag ettermiddag med et svart eksemplar, registrert på Jessheim.

De første 373 Nissan Leaf landet på norsk jord helt mot slutten av 2011 etter at Mitsubishi med lille I-MiEV gjennom et års tid hadde gjort elbilene stuerene og attraktive i et billandskap helt avgifts- og momsfritt – og i tillegg sterkt drevet av andre attraktive incentiver skapt for i sin tid å redde norskproduserte Think fra skifteretten.

15.000 Leaf i år
Bare i år kommer antallet Leaf til å vokse med drøyt 15.000 og kanskje så mye som 16.000 når nye og bruktimporterte biler slås sammen.

Rekordløpet startet med 2172 nye biler i mars, en månedsrekord som blir uhyre vanskelig å slå for andre som vil prøve. Siden har antallet nye Leaf ligget på drøyt 1000 biler i måneden og med 11.584 nye biler ved inngangen til julemåneden ligger Leaf an til å slå de siste års vinner, VW Golf, men rundt 3000 biler.

I følge elbilstatistikk.no som henter tallene fra Vegvesenets database, er det på de fire første dagene i desember førstegangsregistrert 115 nye og bruktimporterte Leaf.

Bobla på topp
Likevel er det langt til den historiske toppen for Leaf. Bare for å innta tredjeplassen må årsvolumet av nye biler over 13.138 som er Golfs volum i 2016. Og fortsatt er det langt til toppen. For bare se her:

1969: VW Boble – 16.699
2015: VW Golf – 16.388

Det høye VW Boble-tallet skyldes innføringen av moms fra 1. januar 1970 som gjorde bilene så mye dyrere at mange «hamstret» bil mot slutten av 1969.

2015-tallet skyldes at Volkswagen dro med seg et par tusen e-Golf fra året før som først ble registrert tidlig i 2015.

Høyt tempo
Høyt Leaf-tempo har vært mulig fordi endringene på bilen fra generasjon én til generasjon to var så små at produksjonen nærmest kunne fortsette i samme tempo til tross for modellskifte.

Nissan har naturligvis også valgt å utnytte suget i det norske markedet etter elektriske biler. Det hjelper lite om konkurrenter som Hyundai – og snart også Kia med to modeller – har bedre batterikapasitet og rekkevidde, når ventetiden på deres biler strekker seg mot to år.

Mer rekkevidde til våren
Nissan har også valgt å prise Leaf med 40 kWh batteripakke gunstig. Så gjenstår å se hva prisen blir når batterikapasiteten økes til rundt 60 kWh utpå våren.

Interessen for batterielektriske biler har økt jevnt gjennom hele året og har nå stabilisert seg på rundt 40 prosent av nybilsalget. Med flere modeller å velge blant neste år, og forhåpentligvis bedre leveringssituasjon for de mange som sliter med å skaffe biler, kan fort annenhver ny bil ved inngangen til 2020 være en elbil.

Del på facebook   twitter
Annonse: