Audi RS7 Sportback
Foto: Automedia©
Audi RS7 Sportback
Foto: Automedia©
Audi RS7 Sportback
Foto: Automedia©
Audi RS7 Sportback
Foto: Automedia©
Audi RS7 Sportback
Foto: Automedia©
Audi RS7 Sportback
Foto: Automedia©
Audi RS7 Sportback
Foto: Automedia©
Audi RS7 Sportback
Foto: Automedia©
Audi RS7 Sportback
Foto: Automedia©
Audi RS7 Sportback
Foto: Automedia©

Muskelbil for fire

Her er neste generasjon Audi RS7 ute på test. Det er ikke usannsynlig at den kommer i to utgaver.

Publisert Sist oppdatert

Audi RS7 Sportback er en muskelbil med praktiske egenskaper. Fire separate seter, et romslig bagasjerom, firehjulsdrift og masse muskler frister nok mange.

Men så er det prislappen da – et par millioner kroner er godt over bilbudsjettet til folk flest.

Nå som en ny generasjon A7 er på plass hos Audi-forhandlerne, nærmer det seg også lansering av det mest potente familiemedlemmet – RS7.

Den har de samme praktiske egenskapene som A7-modellene, men er i tillegg stylet for å se enda barskere ut.

Det kommer til uttrykk gjennom større luftinntak, bikubemønster i grillen, nye lykter og aerodynamiske detaljer. Blant standardutstyret vil også LED hovedlys inngå.

Skjermene blir bredere for å gi plass til større hjul, 20- og 21-tommere, og mellom akslene monteres sideskjørt som «klistrer» bilen visuelt til bakken.

Hva som skal sitte under det lange panseret i 2019-utgaven av RS7 Sportback er foreløpig ikke offisielt, noe som selvsagt fører til spekulasjoner.

Noen av disse går i retning av en helt ny 4,0-liters twinturbo V8 som også skal brukes av Bentley og etter hvert også Porsche.

I RS7 kan den medføre en effekt på inntil 650 hester – en markant økning fra den utgående modellen som hadde 560 hk i standardtrim og 605 hk med Performance pack.

Men den kan faktisk bli enda råere – det spekuleres nemlig i at neste RS7 kan bli en ladbar hybrid med drivlinjen utviklet for Porsche Panamera S E-hybrid. I så fall får den tilnavnet e-tron.

Det kan bety enda mer effekt, men viktigere for nordmenn som måtte ønske seg en sinna RS7 – vesentlig lavere avgifter siden utslippet er betydelig lavere enn for bensinutgaven – i det minste i teorien.

Powered by Labrador CMS