- m.BilNorge.no - Artikkel -
bilde
BMW 8-serie kabriolet til Norge med vårsola
Selv om den er eksklusiv er det ikke nødvendig å først ha bygget CV hos BMW for å kjøpe kabrioletutgaven av 8-serien, men du må i det minste bestemme deg fort om du vil ha den levert samtidig som vårsola titter fram i mars neste år.

Da BMW for ikke lenge siden var klar med 8-serien som det ypperste fra den sørtyske produsenten, lå det i kortene at en kabriolet ville komme ganske snart etterpå.

Først LA, så Norge
Og nå er de første bildene av en «avkledd» 8-serie cab klar. Selve verdenspremieren finner sted på bilutstillingen i Los Angeles nå i november.

At BMW legger avdukingen til vestkysten av USA forklares naturlig med at knapt noe annet sted i verden er tilgangen på sol og rike mennesker så stor som nettopp rundt LA.

Det betyr ikke at du ikke vil komme til å se 8-serien på norske veier. Den er her allerede i mars, i god tid før vårsola får skikkelig tak. Men om du er i kjøpsmodus så gjelder det å kjappe seg, i hvert fall om det er viktig å være blant de første til få bilen.

Bensin og diesel
1,385.000 kroner koster dieselutgaven (840d) med firehjulsdrift og tre liters twinturbo rekkesekser med 320 hk effekt og 680 Nm i moment. 5,2 sekunder bruker den til 100 km/t, men spør du meg så hører ikke diesellyd hjemme i en eksklusiv kabriolet, uansett hvor godt den måtte være støydempet. Dette handler ikke om motorkraft, for det er det uansett nok av her, men og stil.

Så det er bare å hoppe i det, legge på nesten en halv million kroner og krysse av bensinmotoren M850i xDrive, en 4,4 liters twinturbo åtter som sparker deg til 100 km/t på 3,9 sekunder takket være 530 hk og 750 Nm moment.

Begge motorene leveres med en oppdatert versjon av Steptronic automatgirkasse og BMWs xDrive firehjulsdriftsystem er i disse to bilene spesielt orientert mot bakhjulsdrift. M850i har i tillegg mekanisk differensialsperre som standard.

Som alle raske, men standardtunede BMW-modeller sperres toppfarten på 250 km/t.

Mye likt
Med unntak av taket og nødvendige forsterkninger for å gjøre karosseriet stivt nok til å håndtere kreftene, har kabrioletutgaven det meste av teknikk felles med kupémodellen.

Lengden oppgis til 4,83 meter, bredden til 1,90 meter og høyden til 1,34 meter. Med akselavstand på 2,82 meter bør det være grei plass til de to i baksetet.

Stofftaket, som leveres i to farger, betjenes elektrisk og kan åpnes/lukkes på 15 sekunder i hastigheter opp til 50 km/t. Takets lettvektkonstruksjon sørger for at bagasjerommet kan utnyttes maksimalt. Med et volum på 350 liter er det for eksempel plass til tre golfbagger, mens baksetene kan felles ned 50:50 for å eksempelvis å laste inn.

Skjult i bagasjerommet sitter også et sikkerhetssystem som lynraskt skyter opp to aluminumsstøtter bak hodestøttene i baksetet ved kjøreuhell som medfører velting.

Som for coupéen tilbys en rekke individuelle designelementer i form av kromappliksjoner eller M Sport eksteriørdesign med enda flere karbondetaljer. BMW Indiviual tilbyr dessuten ulike farger for både eksteriør og interiør.

Gran Coupé kommer
Skinn er standard på instrumentpanelet, dørkledningen og de elektrisk justerbare sportssetene. Standardutstyret inkluderer også en vindavviser som monteres over baksetet, men det koster ekstra med luftskjerf som blåser varm luft ut fra hodestøttene foran.

Armlenene i dørene og midtkonsollen kan også kjøpes med oppvarmingsfunksjon. Som for coupéen, leveres også 8-serie kabriolet med digital instrumentering som standard.

BMW har mer på 8-serieprogrammet. Både en Gran Coupé og M8 skal være på vei. Sistnevnte både som kupé, kabriolet og Gran Coupé.

Modell:

Effekt:

Moment

0-100 km/t

CO2-utslipp

Pris fra

840d xDrive

320 hk

680 Nm

5,2 sek

155 – 166 g/km

Kr. 1 385 900,-

M850i xDrive

530 hk

750 Nm

3,9 sek

225 – 229 g/km

Kr. 1 864 300,-

 

Del på facebook   twitter
Annonse: