Biltrøbbel i Europa

Grunnet innføringen av forbruksmålemetoden WLTP gikk bilutleveringene i Europa på et skikkelig mageplask i september. Verst gikk det ut over VW-konsernet som nær halverte antallet registreringer. Men for Opel ble det seier.

Publisert Sist oppdatert

Etter et fantastisk år med vekst i så godt som alle måneder, gikk bilutleveringene i EU/EFTA på en skikkelig smell i september med nedgang på 23,4 prosent, viser tall fra den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA.

Kø for å få sertifisert bilene etter den nye målemetoden WLTP gis skylden for at volumet i nevnte område stupte fra 1.466.243 til 1.123.184 personbiler sammenliknet med samme måned i fjor.

Med unntak av Jaguar, Kia og Volvo gikk alle merker tilbake. Verst gikk det med Volkswagengruppen som var tilbake hele 47,8 prosent og ramlet fra første til femteplass. (minus 52,1 prosent for VW, minus 60,0 prosent for Audi og minus 66,7 prosent for Porsche).

Opel er i september merket som bekrefter at den enes død er den andres brød. Etter at Opel er blitt en del av PSA-gruppen gjør merket det stadig bedre og endte helt på topp i september, foran Ford, BMW, Mercedes, og altså med VW på femteplass.

Tall fra analyseselskapet JATO viser at VW Golf, som akkumulert naturligvis er bestselgeren i EU også i år, i september ramlet helt ned på en 13. plass og måtte se seg slått av Skoda Octavia og med Opel Corsa på topp foran Ford Fiesta og Renault Clio.

Inkluderes hele Europa/Russland i statistikken, de 44 landene som omfattes av tallene fra focus2move.com, er fortsatt VW Golf på topp i september foran VW Polo og med Renault Clio på tredje plass.

JATO har også sett på salget av hybrider, ladehybrider og elbiler som i de 24 største markedene i Europa i september sto for 7,9 prosent av samlet personbilvolum, det høyeste noen gang og hele 26 prosent vekst for de batterielektriske bilene.

Nissan Leaf er den mest foretrukne elbilen, Mitsubishi Outlander nummer én blant ladehybridene og Toyota Yaris mest valgte hybridmodell.

VWs WLTP-godkjenningsetterslep var også godt synlig i Norge ved at merket i september ramlet fra første til sjetteplass og 74,4 prosent tilbakegang fra samme måned året før. Tilbakegangen var enda større for Audi (- 76,1 prosent).

Ferske tall fra OFV viser at Volkswagen i oktober er tilbake på topp igjen i Norge, mens Audi knapt er synlige på registreringsstatistikken. Eksempelvis er Jaguar, takket være elbilen I-Pace, fire ganger så store som Audi i oktober.

Kilde: ACEA/JATO

Bilsalget i EU i september

1. Opel Corsa

24.752

2. Ford Fiesta

22.478

3. Renault Clio

21.944

4. Toyota Yaris

19.479

5. Peugeot 208

17.751

6. Mercedes A-klasse

17.680

7. Citroën C3

16.307

8. Fiat 500

15.876

9. VW Polo

15.864

10. Peugeot 3008

15.315

11. Skoda Octavia

15.226

12. BMW 1-serie

15.070

13. VW Golf

14.968

14. Peugeot 2008

14.517

15. Hyundai Tucson

14.508

16. Renault Captur

14.990

17. Nissan Qashqai

14.165

18. Ford Kuga

13.497

19. Mini

13.247

20. Mercedes C-klasse

12.792

Powered by Labrador CMS