Leveringskø for Kia e-Niro til langt ut i 2020

Kia er i ferd med å lansere elektriske e-Niro, en bil 6250 potensielle kunder har betalt 7777 kroner for å stå på reservasjonslisten til, men de som står nederst på denne listen kan risikere ikke å få bilen før i 2021.

Publisert Sist oppdatert

Ventelisten på mange av de mest attraktive elbilene som nettopp er lansert, eller som lanseres det neste året, er milelang. Selv om mange står i flere køer, antas det at minst 20.000 kunder venter på sin nye elbil.

Antallet nye elbiler vil i år passere 40.000. I tillegg kommer rundt 12.000 bruktimporterte.

Da hjelper det lite at forhandlerne sier beklager, samtidig som køen strekker seg langt ut i 2020 og for noen merker og modeller helt inn i 2021.

I samme ventekø
Nå er Kias kunder på e-Niro i ferd med å havne i den samme køen. e-Niro er en toppspekket, kompaktstor elbil med lengde på 4,38 meter som matcher VW Golf, Hyundai Ioniq og Nissan Leaf i størrelse, og som snart lanseres.

En First Edition med «alt» utstyr utgjør de første 1000 bilene som kommer til Norge og prises til 377.400 kroner. De første 100 bilene til forhandlere er her allerede på denne siden av jul, mens de første 100 kundebilene kommer rett etter nyttår.

Håper på minst 2000 biler i 2019
– Vi antar vi får cirka 2000 biler neste år, men jobber samtidig intenst for å få flere, sier Kia-direktør Irene Solstad og legger til at Norge er prioritert marked fra Kias side sammen med Sverige, Nederland og Frankrike.

Problemet er at Solstad ikke vet antallet biler hun får fordi Kia holder kortene så tett til brystet. Det eneste hun helt konkret vet er at 6250 mulige kunder har betalt inn depositum på 7777 kroner for å stå på reservasjonslisten.

Hvis ikke Kia skalerer opp produksjonen betydelig for Norges del, kan de som står bakerst i køen risikere å ikke få bilen sin før avgifter innføres på elbiler i 2021.

Èn dags registrerte
Kia har siden lanseringen av populære Soul Electric i 2014 praktisert en noe snodig ordning hvor Norge tildeles en altfor liten kvote, men har rikelig tilgang på én dags registrerte biler fra Tyskland. Ordningen får det til å se ut som om Kia er et stort elbilmerke i Tyskland, mens bilene fysisk ruller på norske veier.

For kundene betyr ordningen ingen ting, men det irriterer Solstad at hun ikke får disse bilene inn i norsk nybilstatistikk. Da ville Kia framstått som et langt større bilmerke enn det faktisk gjør nå.

Om Kia tenker å gjøre det samme med e-Niro vet Solstad ingen ting om.

455 km rekkevidde
Men langt viktigere er batteripakken på 64 kWh og oppgitt rekkevidde på 455 kilometer etter WLTP målemetode. Bilen hurtiglades med ladefart inntil 100 kW. Strømforbruket oppgis til 14,9 kWh/100 km som er litt mer enn Hyundai-modellene Kona og Ioniq.

– Dette er en bil som har så lang rekkevidde, er så stor og laster så mye bagasje at den for mange kan fungere som bil nummer én, presiserer Irene Solstad.

Mange har feilaktig trodd at Kia e-Niro er tvilling med Hyundai Kona, men så er ikke tilfelle. Plattformen er forskjellig og selv om batteripakkene er like store i de to bilene, opererer de med ulik celleleverandør (LG Chem for Hyundai og SK Innovation for Kia).

Motoren på hele 204 hk skal være den samme. Kia opererer med 395 Nm i moment som tar bilen til 100 km/t på 7,8 sekunder.

Kia har i Soul valgt Chademo hurtigladestandard, mens e-Niro leveres med den europeisk/amerikanske fellesstandarden CCS.

Powered by Labrador CMS