EU krever mer støy fra elektrifiserte biler

Elektrifiserte biler gir fra seg så lite lyd at de kan være en fare for gående. Nå kommer nye og skjerpede EU-krav til lyd fra lydløse biler.

Publisert Sist oppdatert

Elektrifiserte biler gir fra seg så lite lyd at de kan være en fare for gående. Særlig Blindeforbundet har ønsket seg mer lyd på el- og hybridbiler fordi de mener det er trafikkfarlig med stille biler. Nå får de ønsket oppfylt.

Fra 1. juli 2021 skal alle nye el- og hybridbiler tilfredsstille lydkrav i henhold til AVAS, som er et akustisk varslingssystem til kjøretøy.

For helt nye modeller må fabrikantene følge kravet til AVAS allerede fra 1. juli 2019.

Ved lave hastigheter
– Lyden skal virke ved lave hastigheter, og bilene måles ved 10 og 20 km/t for å vise at de tilfredsstiller kravene. Systemet skal avgi en kontinuerlig lyd for å signalisere til omgivelsene at kjøretøyet er i drift. Lyden skal være utformet sånn at du forstår hva kjøretøyet gjør, om det akselererer eller bremser, opplyser Jannicke Sjøvold i Statens vegvesen.

Hun representerer Vegvesenet i ei arbeidsgruppe for støy under FN som jobber med å harmonisere kjøretøykrav. Det er denne gruppa som har jobbet fram regelverket som EU har vedtatt.

Lyden må ligne motor
På noen modeller kan sjåføren også velge type lyd. På Renault Zoe har for eksempel lydene «basic», «sport» og «glam».

– Det er krav om at lydene skal være slik at en tydelig oppfatter at det er en bil. Det også krav om minimums og maksimumsnivå for lyden, sier Sjøvold.

I hastigheter over 20-30 km/t er det dekkstøy og ikke motorstøy en hører, så over denne hastigheten er ikke manglende motorstøy noe problem for elektriske biler.

Powered by Labrador CMS