Mercedes mer enn dobler el-rekkevidden på ladehybride GLE

Mercedes GLE ladehybrid får hele 100 km elektrisk rekkevidde, men er først tilgjengelig neste høst.

Publisert Sist oppdatert

100 kilometer elektrisk rekkevidde på en stor SUV og naturligvis målt med den nye WLTP målemetoden, bringer ladehybridene opp på et helt nytt og langt mer interessant rekkeviddenivå enn de har vært på til nå.

Ikke ufortjent har mange av ladehybridene de siste årene – og sett med norske øyne – blitt møtt med massiv kritikk nettopp på grunn av svært begrenset bruksrekkevidde målt mot de generøse statlige incentivene i engangsavgiften.

Med WLTP endres bildet og bilprodusentene tvinges til å øke den faktiske elektriske rekkevidden. Samtidig kan Daimler bli første bilprodusent til å lansere en SUV med forbrenningsmotor og i tillegg hele 100 kilometer elektrisk rekkevidde.

Den kommende Daimler-sjefen, svenske Ola Källenius, som nå har ansvaret for forskning og utvikling i selskapet, refereres av Automotive News på at Mercedes GLE kan bli første ladehybride bilmodell med et tresifret antall kilometer elektrisk rekkevidde.

Källenius unngikk å svare på om forbrenningsmotoren i GLE PHEV blir en selvtenner eller bensinslurper, men under Genève-messen sist vår kom det fram at Mercedes planlegger tredje generasjon ladehybridteknologi også i kombinasjon med dieselmotor.

Også BMW har tilkjennegitt at de utvikler en ladehybridmodell med inntil 100 km el-rekkevidde og lansering senest i 2020.

Fra 2021 gjelder skjerpede EU-regler som har til hensikt å bringe flåteutslippet fra personbiler ned til maksimalt 95 gram CO2/km.

Powered by Labrador CMS