Mercedes-Benz EQB
Foto: Automedia©
Mercedes-Benz EQB
Foto: Automedia©
Mercedes-Benz EQB
Foto: Automedia©
Mercedes-Benz EQB
Foto: Automedia©
Mercedes-Benz EQB
Foto: Automedia©
Mercedes-Benz EQB
Foto: Automedia©
Mercedes-Benz EQB
Foto: Automedia©
Mercedes-Benz EQB
Foto: Automedia©
Mercedes-Benz EQB
Foto: Automedia©
Mercedes-Benz EQB
Foto: Automedia©
Mercedes-Benz EQB
Foto: Automedia©
Mercedes-Benz EQB
Foto: Automedia©

Nok en elbil fra Mercedes

Mercedes har en rekke nye elbiler under utvikling. Her prøver en av dem å kamuflere seg som noe helt annet.

Publisert Sist oppdatert

Mercedes-Benz har nylig avduket sin første modell i en helt ny serie med elbiler, EQC, men vi vil se mange flere modeller i årene fremover.

I fjor høst presenterte Mercedes konseptbilen EQA som er en kompaktmodell i størrelse omtrent som en A-Klasse, den skal på markedet i 2020.

Men når de setter en B bak de to bokstavene som antyder elbil, så snakker vi om en kompakt SUV eller crossover.

Siden Mercedes så langt ikke har kommet med konkrete opplysninger om en slik modell, må vi anta at den ligger bak EQA i løypa, trolig lanseres den først i 2021.

Og det er en tidlig prototyp av noe som skal utvikles til EQB vi ser her. Pakket inn i et B-Klasse karosseri, men med så mange endringer i forhold til B-Klasse at den lett ble avslørt som noe helt annet.

Nå møtte vi jo nye B-Klasse i Paris, men vi har også avslørt at en kompakt SUV er under utvikling på samme plattform. Når den realiseres er det naturlig at den får betegnelse GLB.

Man selv om elbilene bygges på en annen plattform enn modellene med forbrenningsmotor, har vi fått indikasjoner som tyder på at EQB designmessig ikke vil skille seg så mye fra den kommende GLB.

Skjønt vi må nok finne oss i at fronten er inspirert av den vi møtte på EQC – lik det eller ei.

Jeg vet at flere med meg synes de to SUV-ene, GLC og GLE, er formløse, uten særpreg, og savner den mer kantete designen GLK hadde, inspirert som den var av G-Klassen.

Våre kilder hevder at basisversjonen av EQB får en batteripakke med kapasitet på 60 kWt, og at denne kan oppskaleres til 110 kWt på de mer påkostede modellene.

Disse vil gi energi til en elmotor på 150 kW (204 hk) og en rekkevidde på minst 400 kilometer.

Senere vil det komme kraftigere motorer med ytelser på 200 og 250 kWt – henholdsvis 272 og 340 hestekrefter.

Foreløpige indikasjoner går på at elbilen kan være inntil femti prosent dyrere å produsere enn en tilsvarende bil med forbrenningsmotor. At det i tillegg kreves langt mindre service og vedlikehold på en elbil, gjør omstillingen meget krevende for bilprodusentene.

Powered by Labrador CMS