-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Helt ny RAV4 - selvsagt hybrid
Toyota er blant de merkene som er flinkest til å holde kortene tett til brystet. Derfor kom det en smule overraskende på oss da denne bilen dukket opp i Paris. Skjønt USA-utgaven debuterte i påsken, så vi visste den var på vei.
Her viser Toyota nemlig femte generasjon av den populære SUV-en RAV4. Dagens modell har eksistert siden 2013, selv om den fikk en facelift og hybrid drivlinje så sent som i 2016.
Ifølge OFV er RAV4 Toyotas nest mest solgte modell hittil i år, kun slått av Yaris, og av de 2844 bilene som er registrert, er det kun 10 som ikke har hybrid drivlinje.
Blant SUV-ene er RAV4 nummer to i Norge etter å ha passert Outlander, men Model X ligger et hestehode foran.
Femte generasjon RAV4 skal for første gang bygges på den globale TNGA-plattformen som etter hvert ligger under de fleste Toyota-modeller.
Det medfører blant annet lavere tyngdepunkt, betydelig høyere karosseristivhet (+ 57 %) og vesentlig høyere sikkerhetsnivå.
De lover bedre kjøreegenskaper, høyere grad av komfort, et rommelig interiør, klasseledende lastekapasitet og iøynefallende design med lavere taklinje og panser, samt økt bakkeklaring.
Mens hybridandelen for RAV4 i Norge ligger på 99,6 % er den høy også i resten av Europa – hele 85 prosent hittil i 2018. Og de forventer den vil stige med den nye modellen som får en 2,0-liters bensinmotor som alternativ.
Den nye drivlinjen består av en 2,5-liter i kombinasjon med elmotor og har en samlet effekt på 222 hestekrefter – opp fra 197 hk i dagens modell.
(artikkelen fortsetter)
Systemet for firehjulsdrift er ifølge produsenten oppgradert for å gi bedre egenskaper både på asfalt og røffere terreng, i tillegg til at det skal være mer effektivt på glatte vinterveier.
I modeller med AWD kan inntil 80 prosent av effekten sendes til bakhjulene i kritiske situasjoner. Det klinger nok godt i ørene til SUV-frelste nordmenn.
Sikkerhetssystemet Toyota Safety Sense er utvidet med nye egenskaper i anledning femte generasjon RAV4, inkludert autonome funksjoner og ny teknologi som skal hjelpe å unngå ulykker.
En ny detalj er et digitalt speil som gir et bedre bilde av omgivelsene bak bilen. Det kan benyttes som et konvensjonelt speil med automatisk dimming, eller som en digital monitor som dekker en vesentlig større vinkel.
Nye RAV4 kommer til Norge første kvartal 2019.