-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Renaults nye Kina-elektriker
Renault gønner på med sin elbil-satsing. "Vi var pionerer og nå er vi ledere i 100 % elektrisk mobilitet"sa sjefen selv, Carlos Ghosn da han presenterte oss for en ny batterielektrisk kompaktbil. Kun for Kina.
En A-segment-bil, med flunkende nye farger og et tydelig corporate Renault design, ble avduket ved et spesielt arrangement dagen før Paris åpnet for pressen.
Jeg har en følelse av at det var litt strategi bak dette. Renault ønsket litt oppmerksomhet rundt sin dagligdagse elektrifisering – som jommen er imponerende nok. Hadde han ventet med denne nye til tirsdag, ville ingen fått øye på den i det hele tatt.
Den ville druknet i oppmerksomheten rundt det tredje familiemedlemmet, limousine-versjonen av Genève-bilen og av den smarte varebilen de viste i Hannover for en ukes tid siden.
For Ghosn syns det er viktig å fortelle om hvor mange hundre tusen elbiler de har solgt og hvor mange de kommer til å selge, og hvilke tekniske fremskritt de kan vise til (her demonstrerte de blant annet dynamisk induksjonslading – elektrisk motorvei, med andre ord).
Men det viktigste var altså K-ZE. Den nye familiebilen som familier kan ha råd til, ifølge Ghosn. Og siden «Kina er det markedet der elbiler er virkelig interessant for tiden, med interessante incentiver» – er det dit bilen skal gå.
Ikke bare gå, forresten, det er der bilen skal bygges også. Av noe som heter e-GT New Energy Automotive Co – en Joint Venture med deres gamle partner Dongfeng.
Nissan er også inne i bildet, så politisk er nok dette mer en Alliance-sak, enn en Renault Group forretning.
Det eneste vi egentlig vet om denne A-segment bilen er at den har 250 km rekkevidde – NEDC-målt. Om dette er nok vet vel Renaults kinesiske partnere bedre enn meg. Men jeg syns det høres lite ut for en 2019-modell. Omtrent som 7,3:1 i komp.
Ghosn kunne imidlertid love et par ting som også er interessant for Norge.
I programmet for 2020-modellene ligger det nå en hybridversjon av Clio og plug-in hybrider på Megane og Captur. Og han sa vel også at alle B- og C-segmentene er klare til å nyte godt av den såkalte e-Tech hybrid-oppskriften.
Så var det en journalist som spurte om denne skulle hete Dacia eller Renault når den kom til Europa, men da var sjefen kjapp. Der lot han seg ikke lure, nei.
– Hvem har sagt den kommet til Europa? spurte han. – Hvis noen av folkene her vil ha den til Europa får de si fra, så skal vi se. Men foreløpig er det ikke kommet så langt.