Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 (Versjon 992)
Foto: Automedia©

Nesten umaskert 911 av neste generasjon

Porsche har vært uvanlig skjødesløse med kamuflasjen på denne testbilen. Det er som regel en god indikasjon.

Publisert Sist oppdatert

Måten bilprodusentene kamuflerer sine prototyper på, gir oss viktig informasjon om hvor langt de er kommet i utviklingsprosessen.

Det starter som regel med en såkalt «bastard» der en eksisterende modell fylles med ny teknologi som skal testes ut. Da ser man gjerne at det er noe som ikke stemmer med akselavstand og hjulåpninger, og at hele bilen virker mistilpass.

Så kommer de tidlige prototypene med et karosseri som er i nærheten av slik det skal bli, men tro ikke at det gjør jobben enklere for våre spionfotografer – det er nemlig i denne fasen ingeniørene leker seg med presenninger og plast for å gjøre bilen totalt ugjenkjennelig.

Etter hvert blir plast og presenninger erstattet av psykedelisk folie, og nå begynner man å ane konturer og format. Og så, i den siste fasen, fjernes også det meste av folie slik at man får et klart inntrykk av herlighetene.

Det er til dette stadiet Porsche nå er kommet med neste generasjon 911, med internkode 992. Her er lite skjult, og våre fotografer har også fått tittet grundig inn i bilene.

Det er snart gått syv år siden vår første prøvetur med 991, så det nærmer seg et generasjonsskifte selv om modellen ble oppgradert og omdøpt til 991.2 i 2015. Da var mange skeptiske til innføringen av turbomotorer.

Det er snart et år siden vi viste tidlige spionbilder av 992-modellen, den gang anført av både interiørbilder og datamanipulasjoner av de ulike modellvariantene.

Man tar ikke dramatiske designgrep når man skal fornye et ikon som 911, så det er ingen problem å se slektskapet med forgjengeren.

Den mest markante endringen ved første øyekast er i hekken hvor en spoiler strekker seg over hele bilens bredde. Og like under spoileren finner vi en like bred lysstripe. Legg også merke til de høye bremselysene på luftinntaket og eksosrørene som er flyttet litt nærmere skiltet.

Luftinntakene ser ut til å ha vokst litt, både foran og bak, og frontlyktene med den nye LED-signaturen har en noe annerledes vinkel enn på dagens 991.2.

Fra tidlige test-bastarder vet vi at neste generasjon 911 blir litt bredere enn dagens modell, og den skal bygges på en helt ny sportsbil-plattform som er utviklet av Porsche selv.

Plattformen skal gi større fleksibilitet med hensyn til plassering av motor og hjuloppheng. I tillegg vil det klargjøre 911, som Cayenne og Panamera, for hybridteknologi som etter hvert tvinger seg frem.

Arkitekturen skal også danne grunnlag for neste generasjon 718 Cayman og Boxster, og muligens skal den også benyttes for tredje generasjon R8. I så fall vil det nok også gjelde Lamborghinis erstatninger for Aventador og Huracan.

Men selv om de nevnte modellene er midtmotoriserte, beholder 911 sin klassiske utforming med hekkmotor.

Du skal imidlertid ikke helt se bort fra at den kan komme en 911-basert variant med midtmotor på et senere tidspunkt – de har allerede en slik løsning i racerbilen 911 RSR som er et av Dennis Olsens arbeidsverktøy.

Motorene i nye 911 blir trolig modifiserte utgaver av de som ble innført i forbindelse med faceliften i 2015 (991.2) 6-sylindrede treliters boxere med turbo som i dagens Carrera yter 370 hk mens Carrera S har 50 flere. Nye modeller betyr antagelig litt høyere effekt.

Vi forventer lansering av ny Porsche 911 tidlig i 2019.

Powered by Labrador CMS