-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mørke hekker
Du ser dem stadig vekk i tunneler – som regel i seneste laget, og nå som dagene blir stadig kortere, blir de mer irriterende innslag i trafikkbildet. Vi snakker om alle dem som kjører med mørke baklykter.
Vet DU – uavhengig av hva slags bil du kjører – om baklysene dine faktisk er på i mørket?
Mange, særlig nyere biler, kjører med mørklagte baklys og utgjør en fare for sine medtrafikanter siden de kan oppdages for sent.
– Når folk ser elbiler som kjører uten baklys, gjerne i tunneler, konkluderer mange med at dette må være kjipe elbilister som sparer på strømmen. Kort sagt hensynsløse folk som ofrer trafikksikkerhet for å skaffe seg mer rekkevidde, sier seniorrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening.
Men konklusjonen er feil: Dette dreier seg ikke om gjerrige elbilister, eller om elbiler spesielt. Det dreier seg om enkelte fossilbiler og elbiler med lavere utstyrsnivå. Og om at bilistene som kjører dem, som regel ikke aner at de kjører med mørklagte baklys.
Ditt ansvar
Løsningen er heldigvis enkel:
– Kontroller fra utsiden at baklysene er på når du skal ut og kjøre. Er de ikke det, så skru dem på manuelt, oppfordrer Frydenlund, som understreker at det er alle bilisters plikt å passe på – og særlig nå som høstmørket setter inn.
– Grunnen til at mange kjører uten baklysene på, er indirekte et EU-direktiv innført i februar 2011. Jeg har svart på mange spørsmål om dette; fordommen om strømsparende elbilister viser seg å være seiglivet, konstaterer Frydenlund.
Hvis bilen din mangler moderne autolys, som styres av automatiske sensorer, må du selv sørge for å skru på nærlys når det mørkner. Da vil baklysene tennes.
– Skal du kjøre i tunnel i løpet av turen, er det bare å skru på nærlyset med én gang, oppfordrer Frydenlund.
EU-direktivet som definerer dagens lysbruk ble innført i Norge 7. februar 2011. Tidligere var nordmenn vant til den nordiske standarden for kjørelys, som innebar at hoved- og baklys skulle være tent til enhver tid – og at man slapp å tenke på å skru på lysene selv.
Smart for EU, tilbakeslag for Norden
– På kontinentet ble konsekvensen av EU-direktivet at europeere, som før hadde kjørt rundt uten hovedlys på dagtid, fikk lyst opp bilene sine, sier Frydenlund. At baklysene ikke slås på samtidig skulle være av miljøhensyn.
Dessverre fikk EU-direktivet motsatt effekt for en del norske biler hvor kjøre- eller hovedlysene tidligere ble slått på automatisk i kombinasjon med baklyktene, et tiltak importørene eller forhandlerne gjerne gjorde i forbindelse med klargjøring av bilen.
På samme tid ble det vanlig med såkalt autolys, som baserer seg på en sensor på dashbordet. Når det mørkner, fanger sensoren opp lysendringen, og skrur på nærlys og baklys.
Utstyrsrelatert
Ulempen er at autolys i stor grad følger modeller med høyere utstyrsnivå.
– Det er stort sett rimeligere bilmodeller som mangler autolys, uansett drivstoff. Mer påkostede bilmodeller har som regel disse sensorene på plass, og føreren trenger ikke å tenke på å skru på kjørelys når det skumrer eller man kjører inn i en tunnel, sier Frydenlund.
Men det har også vist seg at slike sensorer kan feile under visse vær- og lysforhold. For eksempel i tidlig skumring eller på morgenkvisten, og under snøføyke eller tåke, værforhold som de automatiske sensorene ikke nødvendigvis plukker opp, men hvor det er ekstremt viktig at baklysene er på.
– Vårt klare råd til alle bilister nå som det går mot høst er derfor å sjekke at man har på baklyset når forholdene tilsier det – enten bilen har autolys eller ikke, oppfordrer Frydenlund.