Mørke hekker

Du ser dem stadig vekk i tunneler – som regel i seneste laget, og nå som dagene blir stadig kortere, blir de mer irriterende innslag i trafikkbildet. Vi snakker om alle dem som kjører med mørke baklykter.

Publisert Sist oppdatert

Vet DU – uavhengig av hva slags bil du kjører – om baklysene dine faktisk er på i mørket?

Mange, særlig nyere biler, kjører med mørklagte baklys og utgjør en fare for sine medtrafikanter siden de kan oppdages for sent.

– Når folk ser elbiler som kjører uten baklys, gjerne i tunneler, konkluderer mange med at dette må være kjipe elbilister som sparer på strømmen. Kort sagt hensynsløse folk som ofrer trafikksikkerhet for å skaffe seg mer rekkevidde, sier seniorrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening.

Men konklusjonen er feil: Dette dreier seg ikke om gjerrige elbilister, eller om elbiler spesielt. Det dreier seg om enkelte fossilbiler og elbiler med lavere utstyrsnivå. Og om at bilistene som kjører dem, som regel ikke aner at de kjører med mørklagte baklys.

Ditt ansvar
Løsningen er heldigvis enkel:

– Kontroller fra utsiden at baklysene er på når du skal ut og kjøre. Er de ikke det, så skru dem på manuelt, oppfordrer Frydenlund, som understreker at det er alle bilisters plikt å passe på – og særlig nå som høstmørket setter inn.

– Grunnen til at mange kjører uten baklysene på, er indirekte et EU-direktiv innført i februar 2011. Jeg har svart på mange spørsmål om dette; fordommen om strømsparende elbilister viser seg å være seiglivet, konstaterer Frydenlund.

Hvis bilen din mangler moderne autolys, som styres av automatiske sensorer, må du selv sørge for å skru på nærlys når det mørkner. Da vil baklysene tennes.

– Skal du kjøre i tunnel i løpet av turen, er det bare å skru på nærlyset med én gang, oppfordrer Frydenlund.

EU-direktivet som definerer dagens lysbruk ble innført i Norge 7. februar 2011. Tidligere var nordmenn vant til den nordiske standarden for kjørelys, som innebar at hoved- og baklys skulle være tent til enhver tid – og at man slapp å tenke på å skru på lysene selv.

Smart for EU, tilbakeslag for Norden
– På kontinentet ble konsekvensen av EU-direktivet at europeere, som før hadde kjørt rundt uten hovedlys på dagtid, fikk lyst opp bilene sine, sier Frydenlund. At baklysene ikke slås på samtidig skulle være av miljøhensyn.

Dessverre fikk EU-direktivet motsatt effekt for en del norske biler hvor kjøre- eller hovedlysene tidligere ble slått på automatisk i kombinasjon med baklyktene, et tiltak importørene eller forhandlerne gjerne gjorde i forbindelse med klargjøring av bilen.

På samme tid ble det vanlig med såkalt autolys, som baserer seg på en sensor på dashbordet. Når det mørkner, fanger sensoren opp lysendringen, og skrur på nærlys og baklys.

Utstyrsrelatert
Ulempen er at autolys i stor grad følger modeller med høyere utstyrsnivå.

– Det er stort sett rimeligere bilmodeller som mangler autolys, uansett drivstoff. Mer påkostede bilmodeller har som regel disse sensorene på plass, og føreren trenger ikke å tenke på å skru på kjørelys når det skumrer eller man kjører inn i en tunnel, sier Frydenlund.

Men det har også vist seg at slike sensorer kan feile under visse vær- og lysforhold. For eksempel i tidlig skumring eller på morgenkvisten, og under snøføyke eller tåke, værforhold som de automatiske sensorene ikke nødvendigvis plukker opp, men hvor det er ekstremt viktig at baklysene er på.

– Vårt klare råd til alle bilister nå som det går mot høst er derfor å sjekke at man har på baklyset når forholdene tilsier det – enten bilen har autolys eller ikke, oppfordrer Frydenlund.

Powered by Labrador CMS