bilde
Eksos-krig i USA
Det hjalp ikke at sjefen for USAs miljøvernmyndigheter sa opp. Presidenten selv fortsetter den edle kampen for vesentligere høyere forbruk og utslipp fra amerikanske biler.

Scott Pruitt er nummer noenogseksti fra A-laget som har forlatt president Donald Trumps team i løpet av hans første 17 måneder ved makten. Pruitt varte faktisk helt fra januar i fjor, men etterlater seg en rekke offisielle undesøkelser som kommer til å pågå lenge.

Blant annet om påståtte dyre private flyturer for offentlige midler, altfor tett omgang med lobbyister, bruk av medarbeidere til private oppdrag og liknende morsomheter.

Mer alvorlig er det at han med en gang ble sett på som fossil-interessenes forkjemper, noe han bekreftet ved å sette i gang et skikkelig arbeid for å lempe på alle forbruks- og utslippskrav som ble vedtatt under president Obama.

At han nå forsvant (han klaget på press fra verden utenfor, det begynte å bli uutholdelig), endret imidlertid ikke på denne situasjonen.

Presidentens holdning til menneskeskapt oppvarming, som blant annet ga seg utslag i at han spylte ned Paris-avtalen, ligger åpenbart bak administrasjonens forslag om å fryse 2020-kravene helt til 2026.

EPA har nettopp gitt ut sin egen rapport og forslag som heter noe så greit som The Safer and Affordable Fuel Efficient Vehicles Proposed Rule for Model Years 2021-2026. Et av de mer kuriøse litterære innslag i verdens bilhistorie.

Du kan selv lese den her

Argumentasjonen går på mye: fra det faktum at færre offentlige krav vil gjøre det enklere, og derved billigere, for bilfabrikkene slik at de kan bygge billigere biler, til at med solid forbruk kan man tillate seg å bygge solide biler slik at færre folk vil dø i trafikken. 

Dessuten vil det øke etterspørselen etter olje med 500.000 fat per dag når vi kommer til 2030 – hvilket visstnok er positiv for noen.

Og – ikke glem – fabrikkene vil ikke behøve å utvikle alle disse små, elektriske bilene

Foreløpig har administrasjonen et par opponenter, som man kunne forutsett: 19 stater pluss Washinton D.C. har foreløpig meldt seg på det laget som er sterkt imot å lempe på de foreslåtte reglene.

Disse statene representerer cirka en tredel av USAs samlede bilmarked. Anført av California har de allerede en rettsak mot regjeringen på gang – og flere skal det bli.

Statsadvokaten i California, Xavier Becerra, har tidligere lovet at han skal bruke hver tenkelig juridisk mulighet for å stoppe dette.

At dette kommer til å bli en sterkt polariserende sak, og et viktig tema ved høstens valg er det liten tvil om.

Men det overraskende – eller kanskje ikke så overraskende allikevel – er at forslaget heller ikke støttes av bilindustrien.

Ved siste opptelling hadde verdens bilindustri investert 255 milliarder dollar i utvikling av nye elektriske drivlinjer. Det er ingen som ønsker å stanse dette arbeidet.

General Motors sa klart fra at de ønsket å samarbeide med alle parter for å få til et felles regelverk for alle 50 stater, men føyde til at de var «bundet til stadig å bedre drivstofføkonomien og å arbeide i retning av en hel-elektrisk fremtid».

Auto Alliance og Global Automakers – to industri-foreninger som sammen representerer omtrent alt som finnes av bilprodusenter som selger i USA, kom i slutten av forrige uke med en felles uttalelse om at de var tilhengere av «fortsatt bedring i drivstoff-forbruk og fleksible regler som gjorde det mulig å balansere hensyn til elementer som lave bilpriser, trafikksikkerhet, arbeidsplasser og miljø».

Under Scott Pruitt virket det som det var umulig å få til en dialog rundt det gamle regelverket som kom på plass allerede i 2011. For ham og presidenten tilhørte disse reglene den krattskogen av offentlige krav som hemmet det frie amerikanske næringslivet.

Og Senator John Barrasso (rep) sier det ganske klart: «Med mindre Obama-administrasjonens smertelige standarder endres, vil forbrukerens valgmuligheter bli hemmet og prisen på nye biler vil gå til himmels. Amerikanere må ikke bli nektet retten til å kjøpe en bil eller truck som møter deres krav».

Men i slutten av forrige uke dukket den fungerende lederen av Environmental Protection Agency, Andrew Wheeler opp og sa at han ville ønske et møte mellom industrien og statene velkommen. 

Men en av hans medarbeidere, Bill Wehrum (kanskje en enda mer kontroversiell utnevnelse enn Scott Pruitts i sin tid), minnet samtidig journalister på at nå var bensinprisene historisk lave og at det hadde endret både kjørevaner og den type biler forbrukerne ønsket å kjøpe».

Det er med andre ord ikke sikkert kloden kan puste lettet ut allikevel.

Del på facebook   twitter
Annonse: