- m.BilNorge.no - Artikkel -
bilde
Absurd moro med Yaris
Med 212 hestekrefter under høyrefoten og en verdensmester i drifting ved min side har jeg Rudskogen for meg selv.

I helgen er det Gatebil Rudskogen – en opplevelse i seg selv – og som en smakebit tok jeg med meg to råtasser ut på banen for litt moro: Toyota Yaris GRMN og Fredric Aasbø.

- Du får gi meg noen tips om sporvalgene er helt krise, sier jeg.

- Syns det ser bra ut, jeg, sier Fredric ytterst diplomatisk – før han i neste sving begynner pekingen.

- Om du legger deg inntil kerbsen her, og så rolig ut for å treffe neste der, da får du god fart ut. Dette er Dennis Olsen-linja, hehe.

Jeg var nok ikke helt på «track» likevel. Fredric fortsetter instruksjonene og jeg peiser på, entusiastisk som en hundevalp.

Og slik oppleves bilen også. I full brems ned mot Angsten logrer den voldsomt med halen. Det er mye gummi på banen etter dagens hardkjør, og den lille Toyotaen virker i ene øyeblikket å slite med festet, før den på magisk vis har all grep i verden på vei ut av svingen.

- Den diffen her er helt rå, sier Fredric.

Absurd liten pakke
Den lille Yarisen gnager seg opp og frem fra den krappe Bridgestone-svingen (tidligere kjent som Slakter'n), og jeg jobber både med og mot det lille GT86-rattet som kjemper med kreftene fra framhjulene.

For en absurd liten pakke dette er. En Yaris til 470.000 kroner er absurd. En Yaris med bøttestoler og kun tre dører burde ikke være salgbart, men interessen i Norge er såpass stor at alle som vil ha en ikke kan få den.

Det er nemlig bare 400 biler øremerket Europa, hvor 350 av dem er kundebiler. Og alle er utsolgt. Til Norge kommer det to stykker, i tillegg til demobilen jeg pisker ute på banen her nå.

Lotus-tuning
Samtlige biler er hvite med den røde og sorte dekoren på. Og under panseret sitter en 1,8-liters motor på 212 hestekrefter. Ikke utelukkende VVT-i denne gang som i 1,8-eren vi fant i Corolla og Celica T-Sport for mange år siden – nå er det en kompressor som hjelper til med skyvet.

- Det er så spesielt å høre den kompressoren hyle, sier Fredric lattermildt idet jeg gir full pinne på vei ut av første sving etter depotet.

GRMN-motoren er faktisk tunet av Lotus, et selskap Toyota har samarbeidet med i mange år som motorleverandør.

- Jeg elsker det når Toyota gjør noe uventet. Den er en ulv i fåreklær, sier Fredric.

- Mange tror at siden jeg driver med drifting syns jeg ikke det er noe morsomt uten bakhjulsdrift – men jeg kan ha det minst like gøy med forhjulsdrift.

Mye mer GRMN på vei
Dette er den første i det som skal bli en lang rekke GRMN-biler fra Toyota. «Gazoo Racing, Meister of Nürburgring» betyr bokstavkombinasjonen, og bilen er et resultat av Toyota-toppsjef Akio Toyodas lovnad for noen år siden om at de da skulle begynne å lage biler som var morsomme å kjøre.

Resultat? GT86, Yaris GRMN, en ny Supra som avdukes i høst – og en ny Auris, som etter det vi hører skal være betydelig mer inspirerende bak rattet enn dagens (ikke at det skulle mye til, da).

- Dette er en tydelig indikasjon på retningen Toyota har tatt, sier Fredric, som selv kjører en Corolla som drifting-bil i USA for tiden – heftig modifisert, naturligvis.

- Blir det aktuelt å bytte til den nye Supraen for driftingen din?

- Vi får se – men jeg tror Corollaen passer bedre med tanke på publikummet vi når, sier driftingstjernen.

Kjapp
De herlige bøttestolene burde nesten vært mulig å få til alle Yaris-modeller. De er komfortable samtidig som de holder meg godt på plass. Sekstrinns-kassa er ikke like kvass som den i GT86, men fungerer bra selv her ute på Rudskogen-asfalten.

Den er kjapp, denne Yarisen. 0-100 skal ta 6,3 sekunder, men det er måten den alltid har krefter på som imponerer. I motsetning til en turbobil hvor man må vente på skyvet for så å gire på akkurat riktig tidspunkt for ikke å miste det har man alltid litt overskudd her.

Og jo høyere opp i registeret, jo morsommere – helt til det stanger i sperra på så vidt over 7000.

Jeg føler jeg begynner å få flyten. Svingene klippes og kuttes akkurat nok, bilen understyrer ikke så ille som i de første rundene – både fordi dekkene er varme og jeg finner rytmen – og Fredric har færre instruksjoner for hver runde. Det må da bety at jeg gjør noe riktig.

- Du kjenner den løfter indre bakhjul, sier Fredric og ler litt.

Foto-tid
Jeg kunne holdt på hele dagen, men jeg må ta et par bilder også. Kan ikke la denne muligheten gå fra meg. Siden vi har hele banen for oss selv kan vi bruke Angsten som kulisse, og jeg setter Fredric bak rattet.

- Sånn, da har jeg det jeg trenger, så da kan du kjøre som du vil, sier jeg.

Fredric gir et lite «all right», og druser på.

Herlighet som det går. Det hopper og spretter over kerbs og kanter, og sider ved denne bilen jeg aldri klarte vise frem er plutselig å lese som en åpen bok. At Fredric vet å ha det gøy med en framtrekker, er det liten tvil om.

- Jeg får nok litt kjeft av Toyota denne gangen også, ler Fredric.

- De pleier å se på dekka og si «er det Fredric som har vært ute nå?», men nå er vi jo to om det.

- Ja, du får skylde litt på meg denne gangen, sier jeg.

God-lukt
Klokka er snart halv sju denne torsdagskvelden, og det skal være nye runder med driftingtrening på banen. Depotet venter.

Det lukter godt av bilen idet vi stiger ut og tar av oss hjelmene. Gummi og bremser har fått kjørt seg godt, og jeg har fått kjørt meg godt – både bak rattet og ikke minst i passasjersetet.

Yaris GRMN er ekstremt sær. Absurd i all sin enkelhet. Begrenset opplag, overraskende stor etterspørsel.

Det beviser bare at det er ikke viktig hvilken logo som står i grillen, men hva som er gjort under skallet. Og der er GRMN-Yarisen et tegn på at det bobler godt i de kreative moro-grytene hos Toyota om dagen. Få det på!

Del på facebook   twitter
Annonse: