Jomfruturen i Trondheim

De to Formel Student-bilene fra NTNU har endelig kjørt sine første metere. Ikke akkurat i racingtempo ennå, men det er nå hard core perioden starter.

Publisert Sist oppdatert

Det er en stund siden Revolve avduket årets konkurrenter.

Studentene i Trondheim som – i tillegg til litt studier – bruker tiden sin til å forberede seg til tre Formel Student-løp i sommer, er nå kommet så langt at bilene er tatt ut.

Det er en ganske overveldende jobb disse folkene har tatt på seg. De har bygget om fjorårets bil, «Eld», til å kjøre de autonome konkurransene. Dette er en flunkende ny øvelse som setter krav til kunnskaper og innsats langt på siden av det som har vært vanlig i student-racerbilbygging til nå.

Men ikke vær i tvil – selv om den flunkende nye bilen «Atmos» skal bestyres av en sjåfør som sitter om bord, er ikke den noe mindre cutting edge.

Mellom avdukingen og de aller første, forsiktige kjøreforsøkene de siste dagene har det vært jobbet hardt.

- På Eld har utfordringen vært å få software-systemene til å arbeide slik at alle delene fungerer sammen, forteller Aida Angell.

Hun er et typisk eksempel på Revolve-gruppens evner til å jobbe på kryssende fagfelt. I fjor var hun sjef for aerodynamikk. I år er hun sjef for Marketing-gruppen.

- Vi har brukt mye av tiden til å dytte bilen på bane for å kunne samle data fra sensorer, lidar og kameraer. Dette har vært svært nyttig for da har vi kunnet bruke dataene til å kjøre flere av software-programmene våre inne på verkstedet i etterkant.

- Etter mye dytting og fintuning av systemer har vi nå endelig fått alle systemer til å kjøre sammen, og den 25. juni hadde vi vår første autonome kjøring. Vi er superstolte av at vi er det første laget i Norden som har klart å gjennomføre dette, forteller hun, lett andpusten.

Atmos har også hatt flere utfordringer. Den største var kanskje el-motorene.

De har nå ankommet og de har kjørt motorer på testbenk og spunnet hjul på bilen. Men så dukket neste problem opp.

- Vi har begynt å teste Atmos bare med bakhjulsdrift. Det viste seg nemlig at det var noe feil med solgirene, så vi venter på nye deler før vi kan begynne å kjøre bilene med firehjulsdrift. Men selv om vi bare kjører med bakhjulsdrift har vi kommet opp i høye hastigheter og fått begynt å luke ut store feil, forteller hun.

Nå har de begynt å kjøre testene på E. C. Dahls Arena i Trondheim (dit det kom 38.000 tilhørere til Trondheim Rocks tidligere i juni).

Aida forteller at «her har vi fått muligheten til å teste på dagtid, både hverdag og helg. Denne ligger nærmere oss enn tidligere testplasser, derved får vi utnyttet den verdifulle test-tiden til det maksimale».

Du finner de første videosnuttene fra kjøringen av Atmos her. Den autonome Eld ser du i aksjon her. Det ser kanskje ikke ut som racing-hastigheter, men vær ikke i tvil. Dette kommer til å gå fort.

Og vær heller ikke i tvil om at dette kommer vi til å følge opp når alvoret virkelig begynner.

Powered by Labrador CMS