Syklistene teller for NCAP

Skal en bil ha full score i Euro NCAP må den kunne oppdage syklister. Dette er 2018-reglene for Euro NCAP.

Publisert Sist oppdatert

Stort sett alle masseproduserte biler som selges i Europa går gjennom Euro NCAP-testen. Det so tidligere var en kollisjonstest er nå like mye en unngå-kollisjonstest.

For i 2018-utgaven av Euro NCAPs testrutiner legges det større vekt på å unngå kollisjoner enn tidligere. I 2014 kom nødbremsefunksjon inn som et eget punkt på sjekklista til sikkerhetsorganisasjonen, og hvert år endres prosedyrene for hva som skal være med og ikke.

For eksempel: Stabilitetskontroll – ESC, som Euro NCAP omtaler det som – ble innført som et punkt i 2009. Men i 2016 ble punktet fjernet igjen, ettersom det nå er obligatorisk å ha på alle nye biler i Europa.

Sist ut er syklistgjenkjenning. Nødbrems med fotgjengergjenkjenning ble innført allerede i 2016, men nå skal også syklistene tas bedre vare på av NCAP.

To tester
Det er to tester som gjøres med syklister. En dukke med bein som roterer med pedalene for maksimal likhet med en virkelig situasjon settes på en plattform (skriver Euro NCAP i hvert fall, beina "tråkker" ikke med pedalene på videoen som er sluppet av ny-testede Nissan Leaf). Den ene testen er en kryssende syklist i veibanen, den andre en syklist som sykler i samme retning som bilen.

Ifølge Euro NCAP er syklister teknisk utfordrende å håndtere for bilens elektronikk. De er ikke særlig større enn en fotgjenger, men betydelig raskere.

Robbert Verweij, styremedlem i Euro NCAP og seniorrådgiver for det nederlandske samferdselsdepartementet sier at det i Nederland har blitt brukt mye ressurser på å utvikle en teknisk protokoll for å kunne oppdage syklister.

- Vi er beæret over at Euro NCAP har valgt å inkludere denne protokollen i sine tester, sier han.

Flere nyheter
Annet nytt av året er at nødbremsen for fotgjengere også fungerer i mørke og vanskelige lysforhold. Biler med aktiv filholder må nå også klare en test for å unngå å kollidere i møtende trafikk, samt håndtere veiskulder uten linjemarkering.

Alt dette kombinert har gjort at organisasjonen har bestemt seg for å endre navn på det som tidligere het «Fotgjengersikkerhet». Nå er det «Sårbare trafikanter» som gjelder, og som er en av de fire kategoriene Euro NCAP tester i, sammen med «Voksen», «Barn» og «Sikkerhetsassistenter».

Fem til Leaf
- Disse siste oppdateringene til Euro NCAP-testingen fokuserer på beskyttelsen av både de som sitter inne i bilen og de som deler veien med dem, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP.

Den eneste bilen som foreløpig er testet under de nye 2018-reglene er Nissan Leaf, som gjorde det sterkt. Fem stjerner i baklomma og skryt fra Euro NCAP ble resultatet. Her kan du se videoen av alle testene Leaf måtte gjennom:

Powered by Labrador CMS