-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Bilhistorie via reklame
Fiat har laget en spennende utstilling i sin hjemby, Torino, nå. De viser en lang serie gamle plakater og annonser – og arbeidene som ligger bak disse kunstverkene.
Giorgio de Chirico er en av forrige århundrets kunstnere i det virkelige toppsjiktet. Men han var ikke så snobbete at han sa nei til et reklameoppdrag for Fiat.
Resultatet er en praktfull Fiat 1400, og du finner sågar den første Fiaten gjemt bort blant alle de typiske de Chirico allegoriene.
Mario Sironi er et annet stort kunstnernavn som også har etterlatt seg spor i Fiats reklamearkiv, og selvfølgelig var mange av futuristene innom i mellomkrigstiden.
Nå har Fiat hentet mye av den gamle kunsten frem, og viser den på en utstilling som heter «Bak annonsene».
Her finner vi nemlig ikke bare sluttresultatet – som i noen tilfeller er forholdsvis velkjente. Vi finner også forarbeidene, skissene, utkastene og alt det spennende som har skjedd oppe i hodet på kunstnerne før markedsavdelingen tok kommandoen.
Men det er også ganske opplagt, bekrefter utstillingen – Fiat var svært liberal når det gjaldt de visuelle uttrykkene.
Disse bildene gir uttrykk for mangfoldet, og kan vel også forklare hvorfor fargeannonser som er revet ut av game blader og rammet inn, faktisk begynner å koste ganske mange penger. Det er jo ikke bare et salgsbudskap i dem, de er jo faktisk ganske dekorative.
Hvis du er i nærheten av Torino så er Centro Storico verdt et besøk. Det befinner seg i et 1907-tilbygg til Fiats første fabrikk – ikke langt unna dagens store bilmuseum i byen, forresten.
I tillegg til denne spesialutstillingen som skal henge til lenge etter sommeren, er det gamle biler, flymotorer, kjøleskap, landbruksmaskiner, rekonstruerte kontorer og masse andre minner der.
Dessuten er det her du finner Fiats store historiske arkiv. I tillegg til de plakatene som finnes på utstillingen, inneholder arkivet 18.000 andre plakater pluss 1300 skisser.
Man finner også 300.000 tekniske tegninger der, 5.000 meter dokumenter, 5000 bøker, 6 millioner fotos og 200 timer historiske filmer.
Dersom du ikke drar til Torino kan du i hvert fall nyte de gamle filmene på Fiats egen kanal på YouTube.