bilde
Tre tøffe tryner
BILTEST: Tre premium-stasjonsvogner får bryne seg på hverandre. Klarer den nye 5-serien å klatre til topps i klassen? Blir det stjerne-seier? Eller er det svenske alternativet det som stjeler våre hjerter?

Først publisert i Bil 11-2017.

Stasjonsvogna. Karosseri-stilen som i mange tiår har definert «familiebil», men som i senere år har møtt sterk konkurranse i SUV-ene.

Nordmenn elsker SUV. Får knapt nok av dem. Nesten en tredel av nybilsalget i år dreier seg om SUV – og den eneste grunnen til at det ikke er flere av dem, er nok fordi elbilene tar så stor del av kaka.

Faktisk selges det omtrent 50 prosent mer SUV-er enn stasjonsvogner for tiden, men jeg vil slå et slag for stasjonsvogna. Hvorfor? De er penere, bedre å kjøre og mer drivstoffgjerrige – der både luftmotstand og vekt spiller inn på siste punkt.

Men at de er særlig billig skal jeg ikke gi dem. I hvert fall ikke de tre doningene vi har på test. Av de tre bilene vi har med oss denne fredagen er det Volvoen som stjeler minst fra lommeboken – en analogi jeg bruker fordi 848.000 kroner for en 190-hesters stasjonsvogn ikke under noen omstendigheter kan kalles billig.

Selv ikke når Mercedesen koster over 75.000 kroner mer.

Men pris i seg selv er egentlig uinteressant. Det som teller er hvor mye man får for pengene man betaler, og på papiret er det veldig likt blant de tre bilene.

LES VIDERE:

- Innledning

- Del 1

- Del 2

- Vårt valg

- Testdata og poeng

OBS! 

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Del på facebook   twitter
Annonse: