3D-printer gamle deler

Har du en sjelden Porsche, men trenger deler til den? Redningen kan være på vei – fra Porsche selv. Bugatti vil 3D-printe til nybil også.

Publisert Sist oppdatert

Er det ikke fantastisk hva vi får til? Vi kan printe ultraavanserte medisinske deler som erstatter kroppsdeler både inn- og utvortes, men til bilindustrien har dette foreløpig ikke tatt helt av.

Ikke før nå i hvert fall.

Mercedes har allerede begynt å lage deler gjennom 3D-printing til lastebiler, både i kunststoff og i metall.

Nå følger både Bugatti og Porsche etter. Bugatti har allerede begynt å 3D-printe avanserte bremsekomponenter, og driver for tiden med testing av delene for å se om dette er noe de kan bruke i fullskala-produksjon (i den grad det Bugatti driver med er noe som kan kalles fullskala-produksjon).

Teknologien Bugatti bruker kalles «additiv produksjon», og fungerer ved at tynne, tynne lag med titan legges oppå hverandre til å forme en full del. Bremsekalipperen Bugatti bruker som test-objekt veier bare 2,9 kilo – hele to kilo mindre enn aluminiumskalipperen produsert med tradisjonelle metoder som brukes på Chiron i dag.

Clutch-deler til 959
Hos Porsche har de en litt annen tilnærming til 3D-printede deler. Fordi 3D-printing fortsatt er en relativt tidkrevende prosess (Bugatti-kalipperen tar 45 timer å «printe») er det ikke snakk om å lage deler til serieproduksjon hos Porsche.

Nei, her dreier det seg om å kunne tilby et bredt spekter av originale ettermarkedsdeler til de klassiske bilene – deler det er volummessig lav etterspørsel etter.

Porsches eget eksempel er clutch-deler til den sjeldne 959-modellen (292 produserte eksemplarer) noe som ikke produseres lenger, men med 3D-printing kan plutselig deler produseres på enkeltbasis, uten behov for å måtte lage egne verktøy på nytt.

Verktøyet som brukes – uansett hva slags del som skal lages – er jo det samme: En 3D-printer.

Malene, støpeformene og de andre unike verktøyene er jo bare digitale filer. De koster det jo ingenting å lagre, i motsetning til svære fysiske former.

Også her brukes samme printing-teknologi som hos Bugatti. Lag av stålpulver på under 0,1 mm legges oppå hverandre og smeltes med en laserstråle.

I skrivende stund er det ni forskjellige deler som produseres av Porsche ved hjelp av 3D-printing, men ytterligere 20 komponenter er for tiden under testing.

Dette er bare begynnelsen. Liv i gamle biler med nye deler? Det har aldri vært enklere!

Powered by Labrador CMS