bilde
Golf GTI med ekstra krutt
VW bruker Wörthersee-arrangementet til å vise en 290-hesters Golf GTI.

VW-treffet i Reifnitz am Wörthersee er kanskje verdens mest kjente Volkswagen-arrangement. Her møtes tusenvis av VW-entusiaster for både å vise frem egne bygg og for å studere et uendelig antall morsomme, sære og unike VW-bygg.

Dette har ikke gått Volkswagen sentralt hus forbi – heller tvert imot. De har derimot omfavnet treffet, og bruker det hvert år til å vise artige konsept i både VW-, Skoda- og Audi-form.

Hva sier du til en pickup basert på Skoda Fabia? Eller en Audi Q3 med campingtelt sprettende ut av bagasjerommet?

Årets store VW-konsept er derimot litt mer jordnært, og kommer etter alle solemerker i produksjon mot slutten av året.

Golf GTI TCR Concept er navnet, og bilen er som navnet indikerer en hyllest til racing-serien TCR, hvor Golf er en av bilene som kjøres.

Les også: Norske Stian Paulsen satser hardt i TCR-serien

Ikke raskest eller kraftigst
Noen steder vil du kanskje finne overskrifter som «raskeste GTI noen sinne» eller «kraftigste Golf GTI», men det er feil. Golf GTI Clubsport S fra 2016 har mer effekt enn denne TCR-utgaven (310 mot 290 hestekrefter), og toppfarten er den samme (264 km/t).

Toppfarten på denne TCR-modellen er kun tilgjengelig dersom du spesifiserer oppheving av 250-begrensningen ved bestilling (selv om det sikkert kan gjøres med litt elektronikk-magi senere også).

Men vent nå litt … Bestilling? Er ikke dette et konsept?

Jo, det er det. Men Volkswagens salgssjef Jürgen Stackmann er sitert på følgende: «Mot slutten av året ønsker vi å gjøre denne visjonen til virkelighet».

Med andre ord: Bilen kommer, den.

Dessuten – ingen offentliggjør et konsept for så å snakke i spesifikke termer om utstyr som kan bestilles med bilen uten at den kommer for salg rimelig snart.

Bestiller du den med «Vmax limiter removal» får du også med 19-tommers hjul og et dynamisk sports-chassis som justeres med et tastetrykk.

Egne TCR-detaljer
For å skille bilen fra andre GTI-modeller har VW endret frontfangeren noe, og lagt til en diskret TCR-logo rett foran bakhjulet. Mindre diskret er bikube-mønsteret på dørene og bakskjermen – et mønster hentet fra TCR-logoen.

Innvendig har GTI TCR naturligvis et klassisk rutete setemønster (hvem i all verden bestiller en GTI med skinnseter når standardsetene er så tøffe?), annerledes enn i ordinære GTI-modeller, men likevel kult.

Og som prikken over i-en projiseres en TCR-logo på bakken når dørene åpnes.

Vi aner ingenting om priser, leveringsdatoer eller antall biler som skal bygges (Clubsport S var blant annet begrenset til 400 biler) – men bilen kommer. Det kan vi i hvert fall være sikre på.

Del på facebook   twitter
Annonse: