bilde
Også ABB med 350 kW
Terra High Power er det kjekke navnet på ABBs nye Superlader. Selvfølgelig snakker vi 350 kW – det som blir morgendagens standard oktanverdi.

Til nå har vi kjørt elbilene på lavoktan. Selv den nyeste lynladerstasjonen ved Nordbykrysset utenfor Oslo stopper på 120 kW, mens Grønn Kontakt har hatt noen 120 kW punkter på stasjonen i Lier ved Drammen. 

Større ladefart er på vei inn i det norske elbilmarkedet etter at Fortum har satt i drift landets to første ladepunkter med 150 kilowatt ladefart ved Shell Nygårdskrysset i Ås kommune sør for Oslo. Om kort tid åpnes to nye punkter med samme ladefart hos McDonalds, bare et steinkast unna.

Med unntak av Teslas egne superladestasjoner og Grønn Kontakts halvt år gamle testladestasjon i Lier med 120 kW ladefart, har alle ladestasjoner til nå kun levert inntil 50 kW strøm. Det er vel på det nivået Tesla foreløpig ligger med sine Superchargers også.

Men alle er enige om at 350 kW blir den nye standarden. Porsche begynner allerede å installere noen slike stasjoner mens de venter på sin elbil, Bosch er der, og nå viser altså ABB frem sin versjon.

Sammen med en rekke andre innovasjoner debuterte denne installasjonen på Hannover-utstillingen nylig.

Med 350 kW begynner ladefarten å bli ganske høy, og elektronene i batteriene må virkelig begynne å rappe seg. En slik ladefart vil lett kunne gi deg minst 200 kilometer rekkevidde på åtte minutter – hvis bilen klarer det.

De fleste bilene har en ganske lav grense – kanskje 50 kW, for å forlenge batterienes levetid. Men den nye Leaf tillater 100 kW – det samme som Teslas Model 3 – selv om sistnevnte visstnok er bygget for et sted mellom 184 og 210 kW – når de riktige laderne er der.

El-transport guruen Terry Herschner (kjent for blant annet kyst-til-kyst-USA på elektrisk motorsykkel) har en god illustrasjon av hva slik høyfartslading egentlig er når nettstedet New Atlas spør:

– Det er som å fylle en brusflaske ved hjelp av en høytrykks-spyler, sier han.

– Når flasken er helt tom får du kanskje oppi litt, men så begynner det å danne seg mottrykk så vannet strømmer tilbake, og det er da du må være forsiktig og regulere trykket, og det er der du risikerer store skader på batteriene.

Men det er jo ingen vei utenom, dersom elbiler skal kunne godtas som brukbare alternativer, og det gjør jo for eksempel Teslas Elon Musk helt klart når han sier «350 kW – snakker vi om leketøy, eller…?»

Ser han da frem mot 700 kWh for sin nye V3 Supercharger? Det tilsvarer 70 kW hvert sjette minutt eller kanskje nok til 400 kilometer.

Hvor fort fylles bensin? 20 liter i minuttet? Fyll-farten er fremdeles et stykke fra hverandre, men når vi snakker om et par minutters forskjell – hvem bryr seg egentlig?

Del på facebook   twitter
Annonse: