Ladbare hybrider i trøbbel

Overgang til den nye målemetoden for utslipp, WLTP, medfører produksjonsstans og leveringsproblemer for flere av de ladbare hybridene på det norske markedet. Vi gir deg oversikten.

Publisert Sist oppdatert

Mercedes-Benz mister sin bestselger GLC 350e og Volkswagen stanser produksjonen av Golf GTE og Passat GTE i forbindelse med modellårskifte til høsten.

Det er blant konsekvensene av overgangen fra dagens NEDC til nye typegodkjenninger etter målemetoden WLTP som er langt mer realistisk.

Ulike utslag
For en del bilmodeller vil innføring av WLTP bety et opphold – i verste fall en lengre stans i produksjonen.

Andre importører vår søsterpublikasjon BilNytt.no har vært i kontakt med melder at nye godkjenninger ikke vil påvirke deres leveringer.

I motsetning til de fleste andre markeder i Europa, har innslaget av ladbare hybrider de siste årene vokst kraftig i Norge. I fjor utgjorde disse bilene drøyt 18 prosent av alle nye personbiler, og hittil i år har andelen passert 19 prosent.

For flere av bilmerkene står ladbare hybrider hittil i år for mer enn halvparten av salgsvolumet (se tabell i bunn av saken).

Dette er status for produksjons- og leveringssituasjonen på de ladbare hybrid-modellene i det norske markedet:

AUDI
– Vi har god tilgang på både A3 e-tron og Q7 e-tron frem til sommeren, sier kommunikasjonssjef Øyvind Rognlien Skovli hos Audi-importøren.

– Det blir et produksjonsopphold i forbindelse med modellårskiftet i august. Vi har ikke fått bekreftet når den gjenopptas, annet enn at det blir over nyttår, sier han.

Rognlien påpeker at det også i denne fasen vil være rom for å utlevere biler, som en del av dispensasjonsordningen.

BMW
225 xe er BMWs nest mest solgte modell i Norge. De nødvendige endringene for nye WLTP-typegodkjenninger på 225 xe ble ifølge kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge tatt i forbindelse med facelift i mars/april-produksjonen.

– Tilgangen på biler er god fremover. I en kort periode har vi hatt noe lengre leveringstid enn normalt, sier han.

Det er kjent at BMW i løpet 2018 vil lansere helt ny X5. Tegneby vil ikke bekrefte dette, men sier at X5 40e vil bli produsert ut modellåret og at de jobber for å få flest mulig til landet før rekkeviddeavgiften innføres 1. juli.

Etter det BilNytt.no erfarer vil ikke nye X5 komme i en ladbar utgave ved lansering. Det blir derfor en "vakuumperiode" fram til denne introduseres noe senere. Det er også kjent at ny generasjon 3-serie kommer i løpet av 2018, så trolig vil situasjonen bli den samme for 330e.

– For både 530e og i8 blir det en sømløs overgang til WLTP-godkjent i sommer. Når det gjelder 740e vet vi ikke per i dag om det kan bli et produksjonsopphold, sier Tegneby.

KIA
Nær halvparten av alle nye Kia registrert hittil i år er ladbare hybrider. Kia stanser produksjonen av både Niro Plug-in Hybrid og Optima Plug-in Hybrid i juni. For Niro vil produksjonen av WLTP-godkjente biler starte i september, med planlagt ankomst til Norge i november. Optima er klar rundt en måned senere.

MERCEDES-BENZ
Hittil i år er over halvparten av alle nye Mercedes-Benz registrert i Norge en ladbar hybrid (OFV).

GLC var merkets desidert mest solgte modell i fjor (og er det fortsatt hittil i år) med en ladbar hybrid-andel på over 90 %. Denne vil, sammen med GLC Coupe og GLE, gå ut av produksjon i mai og ikke bli erstattet.

– Alle disse blir trolig sluttsolgt og utlevert før 1. juli, sier Mercedes-sjef Kjetil Myhre hos Bertel O. Steen.

De øvrige to ladbare hybridene, C-klasse og E-klasse, går også ut av produksjon i mai. Disse vil imidlertid komme tilbake i markedet i løpet av høsten, da som dieselhybrider og trolig med WLTP-rekkevidde på over 50 km.

MINI
Nødvendige endringene for nye WLTP-typegodkjenninger på Countryman ble tatt i forbindelse med facelift i mars/april-produksjonen, ellers sømløs overgang. Kan ha noe lenger leveringstid enn normalt.

MITSUBISHI
MMC Norge melder at det ikke vil være noen overgangsproblematikk for Outlander PHEV, som WLTP-godkjennes uten modifiseringer. De skal også ha tilstrekkelig tilgang til biler ut 2018.

HYUNDAI
Dagens utgave av Ioniq Plug-in blir WLTP-godkjent uten endringer. Ifølge importøren vil dette ikke påvirke verken produksjons- eller leveringssituasjonen.

PORSCHE
Både Cayenne og Panamera skal oppgraderes i forbindelse med godkjenning etter WLTP.

– Dagens utgaver erstattes med nye hvor de nødvendige endringer er gjort. Det vil medføre en kortere periode uten produksjon og gi oss noe lengre leveringstider, sier adm. direktør Morten Scheel hos Porsche-importøren.

TOYOTA
Ladbar Prius utgjør 32 % av salget for denne modellen, men kun 3 % av Toyotas totale registreringer hittil i år. Den norske importøren melder om sømløs overgang, hvor dagens modell WLTP-godkjennes uten tekniske endringer.

VOLKSWAGEN
Nåværende utgaver av både Passat GTE og Golf GTE går ut av produksjon fra slutten av august i forbindelse med modellårskiftet.

– Vi har ikke fått endelig bekreftet hvilken uke produksjonen gjenopptas, annet enn at det blir over nyttår, sier Volkswagen-direktør Harald Edvardsen-Eibak.

Importøren har per i dag mange "ledige" biler på lager og har ifølge Edvardsen-Eibak sikret god tilgang på biler med kort leveringstid utover høsten.

VOLVO
Flere av Volvos modeller er nylig lansert, og ifølge adm. direktør Øystein Herland har fabrikken tatt høyde for overgangen til WLTP på disse (XC60, XC90, S90 og V90). Nye V60, som kommer til Norge i juni, er kun godkjent etter den nye metoden.

Sjekk vårt omfattende testarkiv her

Powered by Labrador CMS