-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Racerbil på skilt – i sladd
En-seters racerbiler, gateregistrert, er gøy. En-seters racerbiler, gateregistrert, på is, høres enda gøyere ut. Nå er vel snart den sesongen over.
Når noen bygger en bil som BAC Mono er det vel av ren vennlighet. Skaperen vil at folk skal ha det bra, leve ut ego-lystene sine med store smil som dominerer ansiktet.
For som transportmiddel har det jo ikke et eneste fornuftig formål. Men det paradoksale er at da Neill og Ian Briggs lanserte sin sinnssyke firehjuls åpne en-seter i 2011, gjorde de det på et så snusfornuftig sted som i Stuttgart.
Riktignok på et retro-show, men allikevel.
Konseptet tok imidlertid av med en gang. Bilen triller rundt i 40 forskjellige land, og Briggs-folkene har nå salgskontorer i Hong Kong, USA og Mexico.
Bare det å få den så lovlig at den kan registreres over mesteparten av verden er jo et kunststykke i seg selv.
Dagens versjon veier ikkeno’ – eller i underkant av 600 kg da, og drives av en 2,5-liters firer på 305 hk og 308 Nm. Motoren er Ford-basert, bygget av Mountune som er så inne i Ford-varmen at selv den norske Ford-importøren ofte refererer til Mountune når det snakkes om å kjøre fort.
Og kjøre fort gjør BAC-bilen. 273 km/t og ca. 3 sekunder til 100.
Problemet er at du kan ikke ta med deg noen som kan sitte der og beundre deg.
Og du kunne i hvert fall ikke ta med deg noen som hvinte begeistret der du sladdet deg over isen. For det var slik kjøring BAC inviterte kundene sine til for ikke så lenge siden.
For andre gang arrangerte de sin Mono Ice Driving Experience nord i Sverige. Temperaturen akkurat slik den skulle være – under null.
Dette er jo ikke biler hvor du behøver bry deg om is på ruta. Ikke behøver du å fomle etter korrekt innstilling på varme & ventilasjon heller. Den er automatisk.
– Dette var en skikkelig test for både folk og biler, sa Ian Briggs etter årets øvelse. – Og vi opplever jo at gleden over å være bak rattet i en Mono er lik for alle i den store BAC-familien. Synd bare at man må av med helhjelmene før, før vi får se hvor store smilene virkelig er.