Utsetter å fikse skadet frontrute

Mange norske bileiere venter med å reparere frontruta hvis den blir skadet, viser ny undersøkelse. Det er smartere å ta grep umiddelbart, mener bransjefolk.

Publisert Sist oppdatert

Flertallet av bileierne venter med å reagere hvis de oppdager at frontruta har fått en liten skade, viser undersøkelsen, som er utført av Yougov for Autobransjens Leverandørforening (ABL).

– 37 prosent oppgir at de ville notert seg situasjonen, men uten å anse det som en hastesak. Én av ti ville ventet til skaden utviklet seg til noe verre, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.

Seks prosent svarer at de ikke vet hvor raskt de ville reagere, mens én prosent ikke ville brydd seg om skaden.

Samlet sett viser undersøkelsen at drøyt halvparten av bileierne ville nøle eller vente, mens 45 prosent oppgir at de ville sørget for reparasjon av den skadede ruta ved første anledning.

Ulønnsomt å vente

– Reparasjon av ruta etter for eksempel en steinsprutskade kan skje uten kostnad og bonustap hvis bilforsikringen omfatter kasko eller delkasko. Hvis skaden får utvikle seg, og hele ruta må skiftes, må bileier derimot ut med en egenandel, sier han.

En ubehandlet skade på frontruta kan også skape trøbbel og merarbeid hvis bilen skal inn til periodisk kjøretøykontroll eller blir stanset i en trafikkontroll.

– Da risikerer man å få en mangelanmerkning, og krav om å vise frem kjøretøyet på nytt etter utbedring.

Gir økt trafikksikkerhet

– Ved vanlige steinsprutskader er det ofte mulig å reparere samme rute både to og tre ganger. Sjansen for et godt resultat er størst hvis man får fikset skaden så raskt som mulig. Et godt råd er dessuten å klistre et steinsprutplaster over skaden med det samme, for å unngå skitt og forverring, sier Ellingsen.

En hel og skadefri rute er også viktig for trafikksikkerheten, påpeker han.

– En uheldig plassert skade med omfang på bare 10 millimeter kan skjule et lite barn i veien 40 meter unna. Ingen bør ta sjansen på å kjøre med redusert sikt.

Powered by Labrador CMS