-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Isetta-kloning rykker nærmere
Det er to år siden vi så Microlino første gang. Nå virker det som at denne Isetta-inspirerte boblen er kommet nærmere – med italiensk hjelp.
I disse dager presenterer sveitsiske Microlino forserieutgaver av sin lille – hva-det-nå-er.
For det er garantert ikke noen bil – da kunne den ikke hatt denne fordøren som virkelig sitter foran, og som åpner utover. Enhver EuroNCAP hadde tatt beina fatt hvis den hadde dukket opp.
Så vi befinner oss i det stadig mer populære landskapet der du finner biler klassifisert som L5, L6 eller L7 - (grovt sagt: liten trehjuling, lett (under 350 kg) firehjuling, eller fire hjul og under 450 kg) – og der du slipper unna masse byråkratisk bråk.
Heldigvis presiserer regelverket at vekten gjelder «uten batterier i tilfelle el-drift. Microlinoen veier 510 kg, men blir allikevel klasset som en L7E. I den andre dimensjonen er den imidlertid ekstremt kompakt, lengden er ikke på mer enn 244 cm.
Det betyr, slik vi så på bildene av gamle Isettaer – man parkerer på tvers, døren åpnes, og en lekker blondine med langt skjørt (vi er på 50-tallet her) går rett ut på fortauet.
Batteriet er på 8 kW/14,4 kWh og med den mest effektive lademetoden kommer du til 80 % etter bare en time. Rekkevidden blir oppgitt til 120 km og toppfarten er begrenset til 90 km/t, så den er motorveilovlig. Motoren er på 15 kW.
De bildene vi ser av den nå avviker noe fra prototypene vi så i Genève i fjor og året før. For eksempel er de søte lyskasterne som var montert veldig utenpå nå redusert betraktelig. Blinklys og vindusvisker hører også med.
Det er vel Tazzari som har bedt om det. Erik Tazzari tok mer eller mindre over den gamle aluminium-bedriften til faren da han begynte å konstruere sin elektriske bil i 2006.
Siden 2009 har han bygget sin Tazzari Zero i en rekke versjoner (det finnes noen i Norge også), og nå har han og Microlino-folket gjort en joint venture, der egget skal bygges på fabrikken i Italia.
Sist jeg traff Tazzari var på den store utendørs festen i Torino i fjor. Der dukket de opp med en restylet og sterkt forbedret modell av sin egen, pluss masse pågangsmot og optimisme.
Jeg ser ikke bort fra at dette faktisk blir noe av. Wim Ouboter har lang bakgrunn i kickboards og har vist at han klarer å drive butikk på et så tøft område. Og Tazzari har overlevd de første ti årene som elbilprodusent. Jeg vil påstå de har ganske gode odds til å lykkes med dette nye eventyret.
De forteller i hvert fall om 4.600 forhåndsbestillinger. Antatt pris: 12.000 euro.