Slik blir Volvos elbil

Volvos første elbil blir ikke en elektrisk variant av XC40, skal vi tro Autocar. Den blir en frittstående modell.

Publisert Sist oppdatert

Lavt sentralt plassert batteri gir gunstig tyngdepunkt:

Det har lenge vært kjent at Volvo XC40 skal komme i en helelektrisk utgave, men nå tyder mye på at dette ikke blir den første elbilen fra Volvo.

Det skal en helt egen el-modell bli.

Ifølge Autocar skal bilen være basert på 40.2-konseptet vist våren 2016. Sjekk hvor lik XC40 ble 40.1-konseptet, så har du en god pekepinn på hvordan elbilen basert på 40.2 vil komme til å bli.

Da konseptene ble vist var de også helelektriske, og hadde spesifikasjoner som tilsa rundt 30 mil rekkevidde. Nå meldes det om langt mer.

- [500 kilometer] er det vi sikter mot. Vi er midt i utviklingen og jager hele tiden nye fremskritt, sier forsknings- og utviklingssjef Henrik Green i Volvo til Autocar.

- Det føles som om vi oppgraderer kravene hver måned, fordi teknologien beveger seg så raskt. Målet flytter seg, sier Green.

Bilen vil bygges på Volvos CMA-plattform – plattformen som deles med Volvos moderselskap Geely. XC40 var den første Volvo-modellen på småbilplattformen, men det spennende Lynk & Co-prosjektet benytter seg også av CMA.

Modulære batterier
Selv om Green snakker om 50 mil rekkevidde, er det ikke dermed sagt at alle elbilene til Volvo får dette. Volvo ser for seg et modulært batterisystem, hvor de som ikke trenger fullt så lang rekkevidde kan få en billigere bil med mindre kapasitet.

- Målet er å nå bredt med kostnadseffektive løsninger, for så å henvende oss til premium-segmentet med mer motoreffekt og rekkevidde, sier Green.

Han tror at neste generasjon bilkjøpere som vokser opp med batteribiler vil være fornøyd med at bilen kun har nok strøm til en vanlig hverdags bruk før den må lades igjen.

Det er vel akkurat som at ungdommen i dag er fornøyd med mobiltelefoner hvis batteri varer kun en knapp dag også – slik var det ikke for ti år siden.

Om hvorfor Volvo velger å bruke en helt egen modell som sin første elbil sier Green at det er to typer elbilkunder:

- De som virkelig vil skille seg ut for å uttrykke «jeg kjøre elbil», og de som kjøper elbil for de teknologiske fordelene i en mer tradisjonell bil.

- Det er logisk at de tidlige elbilkundene vil velge en mer uttrykksfull bil.

Powered by Labrador CMS