-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Honda med nye roboter
Honda er selvfølgelig på plass på årets CES. Denne gang med det de kaller 3E Robotics Concept. I klartekst er det blant annet en selvgående off-roader og et batteribytte-system for elbiler.
Det er flott med slogans, og selvfølgelig betyr 3E noe. Det betyr nemlig Empower, Experience og Empathy og er altså egenskaper Hondas nye robot-serie er utstyrt med.
Inne i erfarings- og empati-biten ligger også en selv-lærings egenskap som gjør at den får stadig mer empati, og kunnskap, jo mer vant den blir med mennesker.
Hvor det skal ende blir vi foreløpig ikke fortalt.
Det er forresten synd de ikke fant på enda en E, (energi for eksempel, det er sikkert masse energi her også) for det er nemlig fire medlemmer av denne slekten som skal vises frem.
Vi starter med den minste. Han heter A18 og er en selskaps-robot, på samme måten åpenbart, som man hadde en selskapsdame i gamle dager. Denne her er i hvert fall en som viser medfølelse om omsorg overfor mennesket sitt, ved å produsere et antall ansiktsuttrykk.
Er det noe som høres tristere ut enn en empatisk robot som skal trøste ensomme folk? At han ser ut som en oppblåst lyspære gjør jo ikke saken noe bedre.
B18 høres litt nyttigere ut. Der snakker vi om en mobil stol med fire hjul som kan brukes til enklere transport uten- eller innen-dørs.
C18 er en utvikling av B’en, for her har vi også et oppbevaringsrom med mange funksjoner. Det er vel den de kalte RoboCas på Tokyo-utstilling. For meg gjorde den seg mest bemerket der ved å ha samme kule designspråk som deres Urban konseptbil.
Og, til sist, D18 – den selvgående off-roaderen, utstyrt med kunstig intelligens for å kunne fungere som en skikkelig assistent til mennesket dens under en rekke forhold. En av oppgavene den er utstyrt for å klare, er å redde mennesker i nød ute i naturen.
Men i tillegg skal de altså vise sin Mobile Power Pack World som er en hel familie elektrifiserings-dingser som inneholder alt fra enkel lading av portable greier, til ekstra strømforsyning til huset.
Inni der finner vi en spesiell, portabel, byttbar batteripakke til elbilen din, tilsvarende den man finner på mange elsykler i dag.
Både Urban EV og Sport EV konseptbilene ble lovet med byttbare batterier da de ble presentert, uten at vi fikk nærmere detaljer. Det er kanskje noe slikt vi får se nå.
Av spesiell interesse for mange av dem som hører til Consumer Electronics Show er Hondas såkalte Xcelerator. Det er navnet på et program der Honda knytter seg opp mot spennende startups.
Under Xcelerator-paraplyen vil man blant annet møte BRAIQ som skal få en autonom bil til å oppføre seg slik du foretrekker det, DeepMap som jobber med HD kart og sanntid lokalisering for autonome biler, og WayRay – et sveitsisk firma som jobber med et holografisk AR navigasjonssystem for oppkoblede biler.
I fall du skulle være i tvil: Honda presiserer at denne innsatsen i robotikk, kybernetikk, kunstig intelligens og nye energiløsninger utelukkende har til hensikt å bedre mobiliteten og øke kvaliteten på menneskenes liv!