bilde
Sniktitt på Audis el-konsept i Norge
1000 av de 3100 på reservasjonslista til Audi e-tron møtte opp på Lillestrøm for å se på Audi e-tron Concept. De blir ikke skuffet når den endelig lanseres, lover Audi.

- Dette markerer en helt nye tid for Audi, så navnet blir bare Audi e-tron - akkurat som Quattro signaliserte i sin tid, sier kommunikasjonssjef for Audi, Øyvind Rognlien Skovli under dagens store el-arrangement på Thon Hotel Arena på Lillestrøm.

Hit skal rundt 1000 av de drøyt 3100 som står på reservasjonslista komme for å se på Audi e-tron Concept, for første gang i Norge.

- Vi har lagt ned mye arbeid for å få denne hit, og allerede på søndag pakkes den ned for å vises et annet sted - dette er den eneste modellen, som vises over hele verden, sier Skovli.

Det var utvilsomt mange i salen som gledet seg, og som ventet spent på nye konkrete spesifikasjoner på bilen, men det fikk de ikke mye av. I hvert fall ikke konkret. Men mellom linjene kunne vi høre mye positivt.

- Jeg tror ikke hverken dere eller andre blir skremt når vi begynner å kommunisere endelige spesifikasjoner på bilen, fortalte Skovli fra scenen hvor Audi-sjef Elin Sinervo hadde introdusert arrangementet noen minutter i forveien.

- Det er mange som spør om hengerfeste, og alt jeg kan si der er at e-tron kommer til å bli en fullverdig SUV med alt det innebærer ...

Skovli lot setningen henge litt i luften mens de fremmøtte dultet albuer og blunket lurt til hverandre.

- Enten det er på jobb eller i middagsselskaper - overalt er folk interessert i bilen, og spørsmål om pris dukker også stadig opp. Der må jeg svare ullent, og det må jeg denne gang også, sa Skovli.

- Men når den blir endelig kommunisert kommer den ikke til å skremme noen - tvert imot. Det vil nok være langt flere som setter seg på reservasjonslista.

- Dere som er her nå har en stor fordel ved å være så tidlig ute, fortalte Skovli.

Pekepinner
- Hva med batterikapasitet?

- Konseptbilen har et 95 kWt batteri, og det gir en god pekepinn på hva vi kan forvente i produksjonsmodellen, sier Skovli når vi får en prat med ham på gulvet.

- Og ladehastighet?

- Det er 150 kW lading på konseptbilen. Det gir også en god pekepinn på hva som kommer.

- God pekepinn - det er dagens "catch phrase"?

- Ja - men jeg gleder meg virkelig til å kunne si noe mer konkret.

Med seg i salen hadde Audi nye A7 og A8. Ikke nødvendigvis bare for å vise dem frem isolert sett (dette var faktisk også Norges-premiere på A7), men for å gi en, ja du gjettet det, pekepinn på hvordan interiøret i e-tron vil bli når den er på markedet i løpet av året.

- Vi kan si såpass at det vil være biler på veien i løpet av 2018, i hvert fall, sier Skovli.

Produktsjef for e-tron, Johan Ramstad var også på scenen.

- Se på hjulbuene - se hvordan de buler ut. Det er akkurat som ur-quattro, sa en entusiastisk Ramstad.

- Og den fronten, for få år siden ville dette vært på finne på RS-modeller.

Pragmatiske kunder
Blant de mange fremmøtte var Brynjar Fonneløp. Han står på liste til både e-tron og Tesla Model 3. Han kommer til å velge rent pragmatisk mellom de to.

- Det blir den som gir det beste totaltilbudet, også teknologisk, sier Fonneløp.

Han står som ca nummer 1000 på reservasjonslista, og kjører VW e-Up og Passat i dag.

- Elbil er jo det eneste som gir mening. Mye færre bevegelige deler.

- Dessuten blir jo ikke elbiler noe billigere enn de er i dag, kommenterer Fonneløp.

Med stor interesse for teknologi er det en forutsetning at bilen i dag er på nett.

- Det forventer man nå, sier han.

Nøyaktig tidspunkt for lansering, priser og spesifikasjoner ble altså ikke avslørt i dag - men mellom linjene kan vi i det minste høre grunner til begeistring - både for de 1000 på Lillestrøm og de 2100 som ikke var til stede - og helt sikkert langt flere når ordrebøkene endelig åpner.

Del på facebook   twitter
Annonse: