-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Bitcoin på hjul?
Enda en start-up er på vei til CES-utstillingen i Las Vegas. Kinesisk, men med Silicon Valley-røtter og foreløpig med et like kryptisk budskap som Bitcoin. Navnet ligner også.
Smart Intuitive Vehicle, der Shared Experience blant annet skal gjøre at Miles blir «Turned into Smiles», er noen av uttrykkene kinesiske Byton har brukt de siste to månedene, mens de har bygd opp mot sin første offentlige presentasjon på Consumer Electronics Show i Las Vegas med førpremiere kommende lørdag.
Byton er et kinesisk selskap, men med nærvær i Tyskland og USA, med en fabrikk i Nanjing som allerede har begynt å produsere (med et kapasitetsmål i første omgang på 100.000 biler per år) etter at de i halvannet år har gjemt seg bak det ganske anonyme navnet: Future Mobility Corp.
Og de har to sterke navn på bilsiden:
Daniel Kirchert har tidligere vært sjef for Infiniti i Kina, mens Carsten Breitfeld var blant dem som sto i spissen for BMWs i8-program.
Begge er basert i Santa Clara og begge er helt klare på at de skal gjøre Byton til et premium-merke – og selvfølgelig elektrisk og selvfølgelig veldig elektronisk.
– Dette er en ren elbil-plattform, sier Breitfeld, – så akselavstanden vil bli mye større enn i en vanlig bil. Gulvet vil bli helt flatt og baksetet vil bli bredere.
Han forteller at Bosch allerede er signert som en av underleverandørene og at de kommer til å bygge batteripakkene sine selv. Optimalt produksjonsvolum vil bli mellom 250.000 og 300.000 legger han til.
Foreløpig vet vi ikke mer om bilen enn en silhuett og en front som har ligget på hjemmesidene deres.
Pluss bilder av en enorm skjerm som dekker hele oversiden av dashbordet fra A-stolpe til A-stolpe. I tillegg til en stor skjerm på rattet – hvilket i det minte viser at bilen ikke blir full-autonom.
Skjermen er vel illustrasjonen av «Shared Experience» oppskriften – ved at hele befolkningen i bilen skal kunne dele alt som måtte dukke opp der. Det hele skal dirigeres ved hjelp av gester, også fra baksetet hvis man vil.
Byton byr dessuten på sin egen «Life Cloud Platform» med adgang til brukernes egne apper og data. Og det er ansiktsgjenkjenning, ala Apple, som gir deg adgang til bilen.
Kanskje ikke rart de ikke kaller den en bil, men «next generation smart device».
Denne neste generasjons smarte dings vil altså først komme som en crossover – og de regner med eksport til USA og Europa fra 2020. Siden vil det komme en sedan og en minivan på samme plattform.