Porsche Mission E
Porsche Mission E
Porsche Mission E
Porsche Mission E
Porsche Mission E
Porsche Mission E
Porsche Mission E
Porsche Mission E
Porsche Mission E
Porsche Mission E
Porsche Mission E
Porsche Mission E
Porsche Mission E
Porsche Mission E
Porsche Mission E
Porsche Mission E
Porsche Mission E
Porsche Mission E
Porsche Mission E
Porsche Mission E
Porsche Mission E
Porsche Mission E
Porsche Mission E
Porsche Mission E

Porsches elbil blir kjapp

Med 400 hester i basisutgaven tar Porsche Mission E deg til hundre på tre sekunder. Her er mer info om bilen alle anså som utenkelig for få år siden.

Publisert Sist oppdatert

Det var ramaskrik fra menigheten da det ble kjent at Porsche skulle bygge en SUV, og det sendte nye sjokkbølger da de for to år siden viste sin Mission E konseptbil og senere bekreftet at den skulle realiseres.

Foreløpig har det vært sparsomt med informasjon om elbilen – skjønt noe har lekket ut. Men nå har amerikanske Automobile Magazine vært og kjørt den, og dermed får vi en del nye detaljer.

Utviklingen på batterifronten har akselerert den siste tiden, ettersom «hele bransjen» nå synes enige om at elbiler er fremtiden. Derfor er det ikke sikkert at informasjonen Porsche nå deler er den som vil gjelde når bilen kommer på markedet sent 2019.

Men Automobile har fått noen foreløpige detaljer etter å ha kjørt en tidlig testmodell på bane. Ifølge magasinet skal Mission E tilbys i tre versjoner med 402, 536 og 670 hestekrefter. Dette er jo ikke ulikt systemet vi kjenner med basis-, S- og Turbo-utgaver av dagens modeller.

Bilene får en totrinns automatkasse, og ved lanseringen blir firehjulsdrift standard takket være elektromotorer på begge aksler. For purister kan det bli snakk om en modell med ren bakhjulsdrift på et senere tidspunkt.

Selv i basisversjonen snakker Porsche null til hundre på rundt tre sekunder og en toppfart på 250 km/t. Batteriene i denne skal gi en teoretisk rekkevidde på rundt 50 mil og de kan lades til 80 prosent i løpet av 15-20 minutter på en 350 kW ladestasjon.

Toppmodellen vil få ytelser som minst er på nivå med Tesla Model S P100D.

Porsche jobber også hardt for at bilen skal kunne kjøres på Autobahn i høye hastigheter, uten at rekkevidden begrenses dramatisk slik tilfellet er med de fleste elbiler på markedet i dag.

Innvendig plass skal være på nivå med en mellomstor sedan, som BMW 5-serie, men takket være effektiv pakking av batterier og drivlinje er de ytre målene på nivå med en 3-serie.

Lavt tyngdepunkt, luftfjæring og skarp styring i kjent Porsche-stil skal sørge for dynamiske kjøreegenskaper. Noe annet er jo ikke å forvente fra denne produsenten.

Prismessig skal Mission E posisjoneres mellom Cayenne og Panamera, men dersom moms- og avgiftsfritaket for elbiler opprettholdes, kan den bli en del billigere enn disse i Norge.

Og det vil komme flere elbiler fra Porsche i årene fremover – en elektrisk SUV basert på neste generasjon Macan samt en grand touring coupé.

Fortsatt må vi vente lenge før vi får noen offisielle bilder, så i mellomtiden får du nøye deg med ferske spionbilder fra Lappland og fra Nordsløyfa som er et par av omgivelsene for de tusenvis av testkilometere Mission E skal gjennom før lanseringen.

Powered by Labrador CMS