-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny rally-Polo på vei
Det er et drøyt år siden Volkswagen trakk seg fra WRC. Snart kommer et nytt resultat av satsingen deres.
Kunden står i fokus når Volkswagen lanserer sin nye Polo GTI R5 – dette er nemlig en bil som skal selges til private team og førere og ikke driftes under VWs egen fane.
Bilen er basert på sjette og foreløpig siste generasjon Polo som hadde sin premiere i høst. De første bilene er akkurat ankommet Norge, men GTI-versjonen er ikke på plass før i mai.
Selvsagt er det også mye WRC-erfaring inne i bildet her – Volkswagen sikret seg jo alt av heder og ære i sine fire aktive år 2013-2016 med VM-titler for både team og førere.
Nå skal bilen gjennom en rekke grundige tester før den etter planen skal homologeres i løpet av sommeren slik at den blir salgsklar når høstjakten i rally starter.
Norsk ekspertise
Andreas Mikkelsen var aktivt med på utviklingen av 2017-modellen av Polo R WRC (som aldri kom til startstreken), og Pontus Tidemand skal være testsjåfør i den videre prosessen av den nye Poloen, samtidig som han fortsetter som fabrikkfører for Skoda.
– Tilbakemeldingene fra testførerne har vært meget positive. Det er selvsagt en fordel å kunne konsultere med teamet som utviklet Poloen som vant VM fire ganger, sier teknisk direktør Francois-Xavier Demaison.
– Vi har i tillegg meget god hjelp fra teknisk avdeling i Wolfsburg og våre kolleger i Skoda som har bygget R5-versjoner av Fabia siden 2015.
Polo GTI R5 har som de andre bilene i kategorien en 1,6-liters turbo bensinmotor med 272 hk og et dreiemoment på 400 Newtonmeter. En tettsteget femtrinns racing-girkasse fordeler kreftene til alle fire hjørner.
Bilen har en vekt på 1230 kg og skal klare null til hundre på 4,1 sekunder.
Suksessoppskrift
R5-kategorien er toppdivisjonen i mange nasjonale og internasjonale mesterskap, med unntak av WRC der R5-bilene hører hjemme i WRC2-kategorien.
Pontus Tidemand, stesønn av Henning Solberg, ble verdensmester i WRC2 i år, og både Pontus og Andreas Mikkelsen var viktige bidragsytere til at Skoda sikret seg VM-tittelen for team i kategorien.
Både Pontus og Ole-Christian Veiby er nominerte fabrikkførere for Skoda i 2018.
R5-reglementet ble etablert av FIA i 2012, og siden da er det bygget over 400 biler til kategorien av fem ulike produsenter – Citroën, Ford, Hyundai, Peugeot og Skoda. I løpet av 2018 er trolig også Toyota på plass med en Yaris-baserte R5, så da blir det sju alternativer.