Norsk rallytalent signerer for Skoda

En norsk rallyfører har i dag signert fabrikkavtale i nest øverste divisjon i Rally-VM.

Publisert Sist oppdatert

Kongsvinger-gutten Ole Christian Veiby har fått tidenes julegave på forskudd. 21-åringen fra Kongsvinger har nemlig signert ny fabrikkontrakt med Skoda Motorsport.

Dermed fortsetter Even Management og daglig leder Erik Veiby å supplere Skoda med nordiske førere fra sin egen stall, slik de allerede har gjort med Andreas Mikkelsen, Esapekka Lappi (i dag Toyota-fører) og Pontus Tidemand, stesønn til Henning Solberg.

– Jeg er utrolig stolt, ydmyk og glad for muligheten jeg nå får. Det er litt vanskelig å sette ord på hvor stort dette er, sier en smørblid Ole Christian Veiby som i dag er på pressekonferanse i Skodas hjemby, Mlada Boleslav i Tsjekkia, sammen med kartleser Stig Rune Skjærmoen.

Der presenterer Skoda Motorsport sine protesjeer for 2018, bestående av Pontus Tidemand (27), Juuso Nordgren (21) og Kalle Rovanperä (17), i tillegg til Ole Christian som i år har vært fabrikkfører for Skoda i FIA Asian-Pacific Rally Championship.

– Å få fornyet kontrakt er et klart signal på at de er fornøyd med hva jeg har prestert i år, slår Ole Christian fast.

Han fikk på mange måter sitt internasjonale gjennombrudd denne sesongen. Han ble til slutt nummer to i mesterskapet de kjørte, etter å ha kjempet om tittelen helt til finalerunden. Seieren glapp etter girkasseproblemer i det avsluttende løpet i India.

– Å kjøre Asian Pacific Rally Championship ga meg masse lærdom og nyttige erfaringer. Selv om alle fem løpene var nye for meg, vant jeg i Australia og Malaysia, kom på andreplass i New Zealand og India, samt tredjeplass i Japan, forteller Ole.

VM-erfaring
Han kjørte også utvalgte VM-runder i WRC2-klassen som privatteam, med en imponerende seier i Polen som høydepunkt. Her slo Ole Christian blant andre teamkamerat i Even Management og Skoda Motorsport, Pontus Tidemand – som for øvrig ble verdensmester i WRC2-klassen i år.

Den norske duoen ble belønnet med å kjøre for Skoda Motorsport også i VM-runden i Wales, noe som var nok en bekreftelse på at tsjekkerne var fornøyd med hva de norske guttene har prestert i år.

Neste sesong kan de altså forberede seg på å kjøre flere VM-runder for Skoda Motorsport. En tilsvarende satsing i privat regi ville kostet mange millioner kroner.

Skritt for skritt
– Rally er veldig komplekst og krever mye erfaring for å lykkes på toppnivå. Denne sesongen har jeg vist at jeg kjører fort og er god nok til å vinne løp i WRC2. Derfor er jeg i stand til å kjempe om WRC2-tittelen neste sesong. Samtidig tenker jeg langsiktig og stresser ikke. En medalje i WRC2 bør være innen rekkevidde og kanskje en mer naturlig målsetting, sier Ole Christian.

For Even Management er det en stor annerkjennelse å ha fått frem enda en fører som skal kjøre for er et fabrikkteam i VM.

– Nåløyet for å få fabrikkontrakt i rally er trangt. Jeg tror det er vanskelig for folk å forstå hvor seriøs og hardarbeidene idrettsutøver Ole Christian er. De siste sesongene har han utviklet seg enormt, og det han har prestert i år er vi utrolig stolte av, sier Roy Snellingen, sportssjef i Even Management.

Jobber målbevisst
– Å få en fabrikkontrakt med Skoda Motorsport er noe vi har jobbet knallhardt og målbevisst mot i flere år, og vi er selvsagt veldig glade for muligheten dette gir, fortsetter Snellingen.

– Hvis vi ser på historien, så har både Andreas Mikkelsen og Esapekka Lappi tidligere vært i Skoda-stallen, og begge er nå to av verdens fremste rallyførere med vinnermuligheter i VM, sier Snellingen.

Snellingen, med årelang erfaring fra NTG og en karriere på toppnivå innen motocross, har utvilsomt mye av æren for suksessen teammedlemmene oppnår. Han er blant Norges aller fremste på dette feltet.

Med nysignert Skoda-kontrakt er Ole Christian, sammen med Andreas Mikkelsen i Even Management og Hyundai Motorsport, Norges eneste fabrikkfører i rally.

– Det er utrolig motiverende at ett av verdens mest erfarne rallyteam har tro på at jeg er den rette for dem. Jeg kan nesten ikke vente med å komme i gang med 2018-sesongen, sier han med et smil.

Skoda Motorsport kan for øvrig se tilbake på den mest suksessfulle rallysesongen i sin 116 år lange historie. I tillegg til Pontus Tidemand sin WRC2-tittel, sikret Skoda seg også hele 14 nasjonale rallytitler i 2017.

Vi vet at Even Management har arbeidet hardt for å finne sete i et av fabrikkteamene i WRC også for Pontus Tidemand, noe han hadde fortjent etter sin suverene VW-tittel i WRC2 i år. Men det er mange som kjemper om de 12 plassene som fins, og de fleste avtaler er nok allerede signert for sesongen som starter om en drøy måned i Monaco.

Powered by Labrador CMS