Saleen S1
Saleen S1
Saleen S1
Saleen S1
Saleen S1
Saleen S1
Saleen S1
Saleen S1
Saleen S1
Saleen S1
Saleen S1
Saleen S1
Saleen S1
Saleen S1
Saleen S1
Saleen S1
Saleen S1

Saleen med ny oppskrift

Dette er litt spennende. En sportsbilbygger som ikke prøver å være verst, men som viser oss en bil som ikke ser vill ut og som bare har nok. Ikke mer enn nok, eller vanvittig mye mer enn nok, men nok!

Publisert Sist oppdatert

Vi har jo møtt Steve Saleen mange ganger før på disse sidene. Ikke sjelden med en nitro-fyrt bombe under panseret der foran.

Nå var riktig det siste vi hørte fra de kanter at han jobbet med å bygge litt mer på en Tesla S, så ting kunne jo tyde på at det hele begynte å nærme seg sklia.

Men på Los Angeles utstillingen nå møtte han opp med en helt ny bil, der oppskriften var et fullstendig avvik fra hans forrige S7.

Den var en superbil som var bygget for fart – helst nesten bare rett frem. Og med en solid prislapp.

Hans nye bil, S1 heter den – det gir da inntrykk av at nå er vi litt mer beskjedne? – er en lekker liten sportsbil som er bygget for å gi litt Lotus-følelse uten at det skal koste alt for mye.

Siden han har fått med seg kinesere på laget denne gangen, er det mye som tyder på at vi kan vente et visst byggevolum om ikke så altfor lenge.

Bilen er konstruert hjemme hos Saleen, og der er også prototypen bygget. Alu-ramme og karbon-karosseri er med på å få vekten av komplett bil ned på 1200 kg.

En forsiktig turboladet 2,5-liters firer – det er jo også beskjedne verdier i en skryt-brosjyre – gir 450 hk og 475 Nm. Mer enn nok til å ta den til hundre på ca. 3,5 sekunder og å gi den en toppfart på nesten 300 km/t.

Seks trinn manuell, men det jobbes med en dobbel-clutch med manualer under rattet. Continental ExtremeContact dekkene lover 1,2 sideveis G.

Bildene fra utstillingen gjør at jeg får litt vann i munnen, samtidig som det er noe jeg kjenner igjen.

Ganske riktig, Saleens kinesiske partner hadde for lengst overtatt Artega GT (den fra Genève 2015, ikke den fra i år, for den var helelektrisk).

De aktet å rekonstruere den, men den oppgaven viste seg umulig. Dermed fikk Saleen i oppdrag å bygge bil, men det er åpenbart at en del av den gamle designen henger ved. Og da snakker vi om røtter tilbake til Henrik Fisker og 2007.

Kurver, ventilasjon på panseret, solid LED-lys signatur foran, store luftinntak på hoftene, en skikkelig spoiler bak, bredt LED-bremselysbånd, og eksosrør som syns. En bra pakke.

Den ser ikke helt fortapt ut innvendig heller. Og konkete mål kan jeg ikke gi, men hvis vi skal holde oss til Artega GT kan vi snakke om noe på Cayman-størrelse.

I Los Angeles ble det sagt at i begynnelsen skal bilene bygges av Saleen i Corona, California, men at produksjonen gradvis skal overføres til partneren, Jiangsu Secco Automobile Technology.

Og da begynte det plutselig å løsne. For leste jeg ikke om dem et sted for bare noen uker siden?

Hadde jeg fulgt med kunne jeg allerede i begynnelsen av november fortalt dere at Hr. Saleen med kone var i Kina for å overvære presentasjonen av hans nyeste bil.

Den skulle produseres av et joint venture der det var investert 17,8 milliarder yuan (cirka 22,5 milliarder NOK), der formålet skulle være å bygge den nye S1 for globalt forbruk, samt selge og markedsføre Saleens andre biler i Kina.

Så derfor hadde han med seg i tillegg til 2 S1 (som her ble presentert med 2,3-liters motor på 457 hk og 577 Nm) en S302 Mustang, en eldre Mustang, en S620 Camaro og TO! sterkt modifiserte Lincoln MKZ – som ikke heller har vært vist før.

Vi får håpe det går bra. En oppskrift som heter «litt over MX5, men milevidt unna alle superbilene» låter bra hos meg.

Bare han ikke faller for fristelsen til å kalle den en Compact Supercar.

Powered by Labrador CMS