bilde
Her ser du når det lønner seg å kjøpe ladbar hybrid
Budsjettforliket endte med null elbilavgift i denne omgang, og de store ladehybridene med kort rekkevidde slapp billigere unna enn først antydet. Vår oppstilling viser hvor mye avgiften øker på ladbare hybrider og når det vil skje.

Jakter du på en ny ladbar hybrid kan det lønne seg å handle før avgiften går opp. Hvem som går opp, når det skjer og med hvor mye, finner du i skjemaet nedenfor.

Utregningene er gjort av bransjenettstedet BilNytt.no, basert på tekniske data fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det er tatt utgangspunkt i dagens engangsavgift og beregnet konsekvens fra 1. januar og 1. juli etter regjeringens avtale med støttepartiene KRF og Venstre om statsbudsjettet for 2018.

Av de tre mest populære modellene er det bare salgsvinneren Mitsubishi Outlander PHEV som får et (beskjedent) påslag, VW Passat GTE og VW Golf GTE skjer det ingen avgiftsmessig endring med.

Reaksjonene på regjeringens statsbudsjettforslag til økte avgifter på hybridbiler og ladbare hybrider, samt innføring av avgift på de tyngste elbilene (omtalt som Tesla-avgiften) var mange og sterke.

Forliket
Nå ble det ikke slik. I forliket mellom regjeringen og støttepartiene KrF og Venstre falt elbilavgiften. De store linjene medfører også at både hybrider og ladbare hybrider får noe mindre avgiftsskjerpelse enn det var lagt opp til i regjeringens opprinnelige forslag.

Særlig ladehybridene var vinnerne i 2016- og 2017-budsjettet. Nå strammes altså dette noe inn.

Se vår avgiftskalkulator

Når det gjelder full vektavgift for ikke-ladbare hybrider og reduksjonen i vektfradraget fra 26 til 23 prosent for ladbare hybrider, står dette fast fra regjeringens opprinnelige forslag.

Rekkeviddedifferensiert
Det samme gjelder innføring av rekkeviddedifferensiert avgift for ladbare hybrider fra 1. juli.

Ladehybrider med kortest elrekkevidde kommer naturlig nok dårligst ut, men får først det tunge avgiftspåslaget fra 1. juli neste år. Hardest rammes BMW X5 og Mercedes GLE hvor avgiften øker med henholdsvis 55.000 og 60.000 kroner, hvorav mer en fire femdeler tilkommer 1. juli.

Mercedes GLC 350e tas ut
Samtidig er det blitt kjent at ladehybride Mercedes GLC 350e tas ut av produksjon fram til den kommer tilbake i oppgradert utgave. Når det skjer har kommunikasjonssjef Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge ingen informasjon om.

Men det betyr ikke at den fjerde mest kjøpte ladehybriden til nå i år og Mercedes' bestselger i Norge forsvinner med en gang.

– De bilene vi har bestilt for produksjon neste år er vi lovet uansett, og vi vil gjøre alt vi kan for å få dem til landet før 1. juli, sier Hermansen.

Gjelder bare én modell
– Det betyr i praksis at det ikke blir noe hull i leveransene av denne bilen med det første, og at den bare får et moderat avgiftspåslag ved årsskiftet, presiserer kommunikasjonssjefen.

Hermansen har ingen indikasjon på at andre ladehybridvarianter av eksisterende Mercedes-modeller tas ut av produksjon før det skjer større modellendringer.

- Vi er en av flere importører som tar grep i forhold til avgiftsøkningene. I forhold til X5 er det viktig for oss å få så stor kvote som mulig før 1. juli, sier informasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge.

NEDC kontra WLTP
Bak spørsmålene som reises rundt fremtidig skattlegging av de ladbare hybridene ligger naturligvis hvordan målemetodeovergangen fra NEDC til WLTP vil slå ut. Den nye og langt mer edruelige WLTP innføres for alle nyproduserte biler fra 2019.

Incentivene gjør at Norge er blitt et av de største og viktigste markedene for Volvos ladehybrider, med lang ventetid som konsekvens for kundene.

Men en omprioritering i Volvos europeiske distribusjon fører til at 1500 nye Volvoer vil bli levert Norge langt tidligere enn først forespeilet. Omprioriteringen gjelder XC90, V90 og XC60, alle T8 ladehybrider.

Ikke avgiftsmotivert
Bilene ble først antydet levert i tredje kvartal 2018, men ankommer nå i første eller andre kvartal. Det betyr at nordmenn som har bestilt disse bilene får dem levert flere måneder tidligere enn først lovet, men Volvo-direktør Øystein Herland benekter at nedkortingen av leveringstiden har sammenheng med avgiftsøkningen på bilene.

– Våre ladehybrider viser seg å være populære mange steder, men mest populære i Norge. Dette har ført til lang leveringstid, og det er denne leveringstiden vi nå har klart å korte ned, sier Herland.

Men Herland legger heller ikke skjul på at han gjerne vil ha bilene til landet så fort som mulig.

Avgiften på en svært populær bil som Volvo XC90 øker med snaut 11 000 kroner ved inngangen til 2018 og med ytterligere 23 000 kroner midtveis i 2018. For de andre modellene er påslaget til dels betydelig mindre.

– Dette er håndterbart, slår Herland fast.

Avgiftsendringer 2018

Merke/modell

Avgiftsøkning
1.1.2018

Avgiftsøkning
1.7.2018

Sum avgifts-økning

El-rekke-vidde*

CO2-
utslipp

Audi A3

0

0

0

56 km

36 g/km

Audi Q7

10 106

0

10 106

56 km

48 g/km

BMW 2-serie

0

4 095

4 095

41 km

46 g/km

BMW 330e

0

2 690

2 690

40 km

44 g/km

BMW 530e

2 216

0

2 216

50 km

44 g/km

BMW 740e

9 631

8 804

18 435

45 km

45 g/km

BMW i3

0

0

0

220 km

0,05 g/km

BMW i8

0

320

320

37 km

49 g/km

BMW X5

11 009

44 210

55 219

31 km

77 g/km

Hyundai Ioniq

0

0

0

63 km

26 g/km

Kia Niro

0

0

0

58 km

29 g/km

Kia Optima

0

0

0

62 km

33 g/km

Mercedes C350e T

2 294

25 007

27 301

31 km

49 g/km

Mercedes E350e

5 571

30 276

35 847

33 km

49 g/km

Mercedes GLC

9 765

32 550

42 315

34 km

59 g/km

Mercedes GLC coupe

10 092

32 879

42 971

34 km

59 g/km

Mercedes GLE

10 547

49 834

60 381

30 km

78 g/km

Mini Countryman

2 375

4 793

7 186

40 km

49 g/km

Mitsubishi Outlander

6 360

0

6 360

54 km

41 g/km

Porsche Panamera

11 004

0

11 004

25 km

56 g/km

Toyota Prius

0

0

0

63 km

22 g/km

Volvo V60

9 686

0

9 686

50 km

48 g/km

Volvo S90

9 804

0

9 804

50 km

47 g/km

Volvo V90

9 987

0

9 987

50 km

47 g/km

Volvo XC60

11 263

10 706

21 969

45 km

49 g/km

Volvo XC90

10 772

22 943

33 715

40 km

49 g/km

VW Golf

0

0

0

50 km

38 g/km

VW Passat

0

0

0

50 km

40 g/km

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken  * NEDC  

Nye ladehybrider

Merke/modell

Antall
solgt

Økning i prosent

1. Mitsubishi Outlander

3 443

- 28 %

2. VW Passat

3 020

+ 27 %

3. VW Golf

2 256

- 43 %

4. Mercedes GLC

2 167

+ 271 %

5. BMW 2-serie

1 912

+ 58 %

6. Volvo XC90

1 654

+ 141 %

7. Audi A3

1 482

- 20 %

8. Mercedes C350e

1 129

+ 20 %

9. Audi Q7

977

+ 169 %

10. BMW X5

963

+ 3 %

11. Volvo XC60

878

---

12. Volvo V60

787

+ 14 %

13. Volvo V90

615

---

14. Mini Countryman

408

---

15. BMW 530e

401

---

16. Toyota Prius

393

+ 9 725 %

17. Kia Optima

360

+ 2 669 %

18. BMW 330e

343

+ 18 %

19. Mercedes E350e

316

---

20. Mercedes GLC coupe

279

---

21. Kia Niro

266

---

22. Hyundai Ioniq

234

---

23. Mercedes GLE

200

+ 27 %

24. Porsche Cayenne

131

+ 26 %

25. Porsche Panamera

129

---

26. Volvo S90

50

---

27. BMW 740e

34

+ 113 %

28. BMW i8

13

- 63 %

29. BMW i3

1

---

Solgt per 26.11.2017

24 841

+ 30 %

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken  

Bruktimporte ladehybrider

Merke/modell

Antall
solgte

Økning i
prosent

1. Mitsubishi Outlander

2 219

      + 79 %

2. Volvo V60

233

    + 324 %

3. Volvo XC90

136

  + 1033 %

4. VW Passat

136

    + 196 %

5. VW Golf

135

      + 13 %

6. Mercedes C-klasse

117

    + 800 %

7. BMW 2-serie

105

    + 275 %

8. Porsche Cayenne

101

    + 110 %

9. BMW 3-serie

99

  + 1880 %

10. Audi Q7

93

            ---

11. Mercedes GLC

83

   + 1975 %

12. Audi A3

80

       - 18 %

13. BMW X5

73

    + 204 %

14. Porsche Panamera

44

    + 389 %

15. Kia Optimera

31

             ---

16. Mercedes E-klasse

29

            ---

17. Mercedes GLE

18

     + 350 %

18. Mercedes GLC Coupe

13

             ---

19. Volvo XC60

12

             ---

20. BMW 7-serie

10

             ---

Totalt per 26.11.2017

3800

    + 120 %

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken              

Del på facebook   twitter
Annonse: