Xing Miss R
Xing Miss R
Xing Miss R
Xing Miss R
Xing Miss R
Xing Miss R
Xing Miss R
Xing Miss R
Xing Miss R
Xing Miss R
Xing Miss R
Xing Miss R

Mega-krefter i ikke-bil

Miss R er en hårreisende bil fra et Taiwan-selskap som slett ikke ønsker å bygge noen bil.

Publisert Sist oppdatert

Xing Mobility heter et selskap i Taiwan som blant annet utvikler og produserer komponenter til elektriske biler.

«Hvordan kan vi gjøre dem bedre? Jo, kanskje ved å teste dem ut på racerbanen» var det åpenbart noen som tenkte. Samtidig som de trakk inn gamle Einsteins glimrende påstand om at «lek er den edleste form for forskning».

Så først bygget de er ren racerbil for å ha noe å leke seg med. Miss E het den, elektrisk selvfølgelig med noe som tilsvarte rundt 400 hester. Men – og den er original – motoren som dro sine 6000 omdreininger var koblet til en SADEV 6-trinns girkasse.

Selv ikke Formel E-bilene har så mange trinn i kassa!

Den hadde et utseende som kunne passet på Le Mans, veide rundt 1300 kg, gikk oppunder 300 km/t – og hadde nesten ikke rekkevidde. «2 runder» forteller Xing Mobility – uten å antyde om vi snakker en Monza- eller en Le Mans runde.

Men det var åpenbart ikke nok, for nå har de vist hele verden sin nye Miss R.

For det første ser hun meget bra ut, skikkelig origami-design med racing-twist, men det er liksom noe som ikke stemmer.

Stylter?

Nei da, det viser seg at her har de bygget en prototype som skal ha like skikkelige egenskaper off-road som on-track.

Her går de uttapå Ariel også som har måttet bygge forskjellige versjoner for bane og skau.

For å sikre en smule fremgang både på bane og ute blant kongler og granbar, har de bygget opp et Lego-aktig system av batterier. 42 Li-ion celler i hver batterimodul – som det er 98 av – gir 4116 celler totalt.

De bærer da åpenbart på nok energi til at Miss R har fått en motor på en Megg - 1000 kW da – det tilsvarer 1341 hk.

Hva dette vil bety ute i virkeligheten er det for tidlig å si noe om, men de antyder i hvert fall null til 200 på 5,1 sekunder, og en toppfart rundt 300.

Jo... og så det vi virkelig kan relatere til: nulltiletthundre: 1,8 sekunder.

Noe av hemmeligheten bak rå aks for elektriske biler er batterienes evne til å slippe løs enorme energimengder uten særlig forsinkelser.

Noen løser det med superkondensatorer men her, forklarer Xing Mobility, har de senket batteripakkene ned i 3M’s Novec 7200 (ethoxy-nonafluorobutane for dere som lurer) – et kjemisk produkt som gjør mye bra.

Hindrer brann for eksempel. Er ikke-ledende og – i dette tilfelle – holder batteriene i optimal kondisjon.

Men det er ikke bare rå kraft og smarte kjemikalier frøken R kan by på. Hun har vegg-til-vegg momentfordeling til alle hjulene, selvfølgelig, men så er hun også utstyrt med noe de kaller Magnetorheological (MR) aktiv demping som i veldig stor grad antyder aktiv, elektromagnetisk fjæring. Og det vil i så fall være noe som er virkelig spennende.

Sannsynligvis er dette også forklaringen på hvordan de kan påstå at denne er like velegnet for track som for trial.

Nå viser det seg forresten at Xing Mob har fått litt smaken på bil allikevel.

De forteller at de nå skal teste og evaluere Miss R, og at dersom det hele viser seg å være levedyktig, kommer de til å sette i gang en meget begrenset produksjon i 2019. Og da snakker vi rundt millionen – i US Dollar – for hver.

Powered by Labrador CMS