-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hydrogenbil med stil
Hyundai skal snart vise frem en ny generasjon hydrogenbil. Den ser jo riktig så attraktiv ut. Og den får fordeler som mange elbil-eiere ønsker seg.
Hydrogenbiler (også omtalt som fuelcell / FC / FCEV / brenselcelle) er biler som drives av en eller flere elmotorer, men til forskjell fra batteridrevne elbiler har de sitt eget «kraftverk» om bord – brenselceller som produserer strøm fra hydrogen og der eneste utslipp er rent vann.
De hydrogendrevne bilene vi har sett til nå har i hovedsak vært modifiserte utgaver av bensin- og dieselmodeller som allerede er på markedet.
Pilotprosjekter
Vi har for eksempel hatt en Mercedes B-Klasse FuelCell her i forlaget en periode. Hyundai selger fortsatt ix35 i FuelCell-utgave, selv om nye Tucson for lengst har tatt over for den «vanlige» ix35.
De eneste rene FC-modeller, bygget fra scratch, på markedet i dag er vel Toyota Mirai og Honda Clarity Fuel Cell. Honda-modellen selges vel foreløpig bare i Danmark og Storbritannia mens Norge er blant de få pilotlandene som har tilgang til Mirai.
Selv om «alle» bilkonsern har sine hydrogenprosjekter, er nok satsingen mer konkret blant de asiatiske enn de europeiske. Her på kontinentet er det nå mest fokus på batteri- og hurtigladeteknologi.
Salgsvarer
Det selges i dag to modeller som kan HY-registreres i Norge, Hyundai ix35 og Toyota Mirai. Og selv om volumet er beskjedent, ifølge OFV er det registrert totalt 39 hydrogenbiler hittil i år, er salgskurven bratt oppadgående fra fjorårets totalt 23.
Hyundai er markedsleder i nisjen med 26 registreringer hittil i år, opp fra 12 hittil i fjor. Men det som er interessant er at mange av bilene er registrert på privatpersoner – det er altså ikke bare firmaer som kjøper bilene som «miljøalibi».
Årsaken til den økte interessen for en bil som er på «siste vers» er trolig fordelene den har i kollektivfeltet i rushtiden, og som elbilene har mistet, i tillegg til at det er åpnet en hydrogenstasjon strategisk plassert i Sandvika – omtrent midt mellom Asker og Oslo.
Espen Olsen i Toyota Norge forteller at også deres Mirai selges med omtrent lik fordeling til firmaer og privatpersoner, selv om de offisielle kundene er leasingselskaper.
Les også: Mer penger til hydrogen
Ny modell
Hyundai har så sterk tro på hydrogen som fremtidens drivstoff at de i januar lanserer en helt ny bil som foreløpig kun omtales som andre generasjon FCEV (for Fuel Cell Electric Vehicle).
Lanseringen skal finne sted i januar på den store elektronikkmessen CES 2018 i Las Vegas – en messe som er blitt en stadig viktigere arena for bilprodusentene de siste årene.
I tillegg til attraktiv design er andre generasjon FCEV-bil fra Hyundai forbedret på en rekke områder. De opererer med en systemforbedring på 60 prosent takket være intern utvikling av brenselceller og elmotor.
Anvendelig – med begrensninger
Man snakker nå om en realistisk rekkevidde på 580 kilometer per tank – opp fra 410 kilometer i ix35 FuelCell under tilsvarende forhold. Å fylle tanken tar noen minutter – forutsatt at man finner en hydrogenstasjon – det er nemlig ikke mange slike foreløpig.
I bilens hjemland, Korea, planlegges det å øke antall hydrogenstasjoner fra dagens 16 til 100 innen 2020. Målet er i samme periode å få 10.000 hydrogenbiler på veien, en mikroskopisk andel av det totale bilsalget i landet med drøyt 50 millioner innbyggere.
Nye Hyundai FCEV har 163 hestekrefter, opp fra 136 i dagens ix35. Den skal fungere perfekt i temperaturer ned mot minus 30, kaldstart har vært en utfordring for FC-biler.
Offisiell debut finner som nevnt sted på CES 2018, og der har Hyundai en flåte som er utstyrt med autonome egenskaper slik at publikum kan få et innblikk i fremtidens selvkjørende biler.
Du finner flere detaljer i vår forhåndsomtale fra august da bilen ble vist for et begrenset publikum i Seoul.