Betydelig interesse for den norskeide Opel Ampera-e på Car Expo i Göteborg. (Foto: Øivind Skar)

Betydelig interesse for den norskeide Opel Ampera-e på Car Expo i Göteborg. (Foto: Øivind Skar)

E-Drive Retro er et finsk firma som bygger om veteranbiler til elektrisk drift. (Foto: Øivind Skar)

E-Drive Retro bygger om veteranbiler til elektrisk drift. (Foto: Øivind Skar)

Ladbar Mini er selvfølgelig på Car Expo. (Foto: Øivind Skar)

Og naturligvis er BMW i8 på plass. (Foto: Øivind Skar)

Her kan du prøvesitte nye Nissan Leaf. (Foto: Øivind Skar)

Siste elsportslbil fra Chamlers, det tekniske universitetet i Göteborg. (Foto: Øivind Skar)

Elektriske sykler i mange varianter fyller deler av Car Expo. (Foto: Øivind Skar)

Car Expo er Nordens største messe for elektriske kjøretøy. (Foto: Øivind Skar)

Ampera-e bråk på elbilmesse i Gøteborg

Svenskene vil så gjerne være best på elbil, men så langt er de kun best på elbilmesser. Og støtteordningene til miljøbilene mener de havner i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Etter at PSA kjøpte Opel fra General Motors, skal det i Opel-miljøet ikke snakkes høyt om Ampera-e. Ampera-e er som kjent tvillingbroren til Chevrolet Bolt, og begge bygges i USA av GM. Bilen vil ikke bli solgt andre steder enn i Norge, og knapt nok her.

La meg derfor starte med historien om hvordan det likevel lot seg gjøre å ha en norskregistrert Opel Ampera-e som blikkfang på elbilutstillingen eCar Expo i Göteborg, til tross for at arrangøren fikk tvert nei fra Opel om å låne bil.

Flott elbilmesse
Men først: Er du generelt interessert i det meste som ruller på vei og drives helt, eller delvis med strøm, kan det være verd å legge turen innom Eriksberg nord i Göteborg denne helgen, eller til Nacka Strand utenfor Stockholm neste helg. Der finner du Nordens største messe for ladbare kjøretøy på to, tre og fire hjul.

Her er det mye å lære om ladeteknologi, elmotorsykler i de fleste varianter, veteransportsbiler bygd om til eldrift og elektrisk pedaldrift. Med unntak av Volvo (!) er alle som leverer ladbare biler representert. Og har du ikke sittet i Nissans nye Leaf, så står den også der.

I tillegg er jo både Göteborg og Stockholm hyggelige byer å besøke.

Bråk om Opel Ampera-e
Så tilbake til Opelen som skinner i blått rett på innsiden av messens hovedport. På første dag tiltrakk den seg minst like stor interesse der den står på standen til bladet Elbilen som Sverige-lanseringen av Nissan Leaf bare noen meter unna.

– Jeg ble litt oppgitt, men tenkte at dette måtte jo la seg ordne, så jeg fant fram til klubben for Ampera-e-eiere i Norge og ringte et tilfeldig medlem med tilhold i Skien. Om vi kunne få låne bilen hans? Mannen svarte at jo, det kunne nok la seg ordne, og nå står Opelen her, sier bladeier Örjan Hedblom.

Men historien ender ikke der. Opel oppdaget til forskrekkelse at bilen som nå i deres svenske øyne plutselig ikke lenger er en Opel, men bare en GM-bil, kunne ses og prøvesittes på messen.

Nektet å fjerne bilen
Det likte Opels svenske pressesjef svært dårlig, og han reagerte umiddelbart med en skarp telefon til elbladets redaktør om å fjerne bilen. Det kravet nektet redaktøren å etterkomme.

Bedre ble det ikke av at bladet omtrent samtidig som denne episoden utspant seg ble oppringt av en våken leser som nord for Göteborg, og med minutters mellomrom, hadde observert to Ampera-e på vei sørover E6. Om jeg hadde noen anelse om hva dette kunne være?

Naturligvis hadde jeg det. BilNorge kjørte den ene, og bak rattet i den andre satt kollega Fred Magne Skillebekk i Autofil i hans nyervervede Opel Ampera-e. Nå sto i det minste den ene av bilene som utendørs blikkfang på Eriksberg og tiltrakk seg ytterligere oppmerksomhet fra elbilinteresserte svensker som bare kan drømme om å skaffe seg Ampera-e med mindre de velger å kjøpe den brukt i Norge.

Svenske subsidier til Norge
Norge var ellers et sentralt tema ved åpningen av eCar Expo.

– Jeg våger påstanden om at årsaken til at det knapt eksisterer et bruktmarked for ladbare biler i Sverige er at de havner i Norge, sier Ronny Svensson, ekspert på og foreleser om firmabiler gjennom selskapet Ynnor AB.

Siden Sverige ikke har bilavgifter som gir mulighet for avgiftsreduksjon, slik som i Norge, gis det i Sverige direkte støtte på inntil 45.000 kroner til bileier ved kjøpt av såkalte nullutspill/supermiljøbiler, det vil si biler med NEDC-definert utslipp fra 0 til 50 gram CO2/km. Fra juli 2018 økes maksimalbeløpet til 60.000 kroner.

– Sverige har nå en rullende bestand på 30.000 ladbare biler, de fleste av dem ladehybrider. 80-85 prosent av bilene er foretakseid.

Sammenliknet med tilsvarende fossilbiler belastes miljøbilene med lavere bruksskatt, både for eieren og den som disponerer bilen. De er derfor populære som tjenestebiler. Men når bilene selges, havner de ofte i Norge eller Nederland. Jeg fikk svært god pris for min pent brukte Mitsubishi Outlander PHEV. Den endte i Norge, påpeker Svensson.

Fakta:

  • Sverige har cirka 30.000 ladbare biler på veiene. Antallet er sterkt voksende.
  • Prognosene tilsier 4500 nye elbiler i år.
  • I tillegg kommer 14.300 ladehybrider.
  • Nissan Leaf er mestselgende elbil foran Renault Zoe, Tesla Model S og Tesla Model X.
  • Det gis i dag inntil 45.000 kroner i direkte støtte ved kjøp av miljøbiler med utslipp fra 0 til 50 gram CO2/km. Beløpet øket til 60.000 neste sommer.
Powered by Labrador CMS