-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Superbil uten drama
SEMA-utstillingen presenterer oss vanligvis for noe som går uttapå alt det eksotiske europeiske, samtidig som man får inntrykk av at det ikke er noen sak å mekke såpass. Møt Hennesey Venom.
Bugatti er kanskje verst. Når de presenterer en bil, får vi vite på kubikkcentimeteren hvor mye luft den trenger til kjøling og til turboene ved 375,5 km/t – og hvor intenst deres aerodynamikere, ingeniører og designere har jobbet for å få til akkurat det.
Derfor koster den jo innpå 3 millioner dollar også. I tillegg er den jo eksklusiv: bare 500 eksemplarer.
Så kommer John Hennessey til SEMA i Las Vegas og har med sin siste kreasjon. Venom F5 kaller han den – F5 etter den kraftigste vindstyrken på Fujita-skalaen.
Betegnelsen beskriver en tornado som gjør jobben sin med mellom 117-142 meter/sekund – det vil si mellom 420 og 510 km/t.
«Fordi det er i det området denne bilen kommer til å jobbe best» sier Hennessey lakonisk.
Les om: Pickup med masse attåt
Nå er jo ikke prestasjonene klart dokumentert ennå – og hvem er egentlig interessert i å «teste» om bilen virkelig går fortere enn 400 km/t.
Men påstandene fra denne mannen har tidligere vist seg å være ganske vanntette, så vi kan kanskje regne med at han igjen har vist oss noe som er verre enn verst.
Han forteller i hvert fall om «mer enn 1600 hk» gjennom en syv trinns manual-skift kasse, og ikke noe surr med firehjulsdrift. Her er det snakk om «All American horsepower, og All American RWD!»
Motoren er nyutviklet, basert på hva (hvis noe) aner jeg ikke, og han har heller ikke fortalt hvor mange turboer (hvis noen) den skal ha. Men han seier at han har jobbet tett med Pennzoil «for å komme i mål».
Han har fortalt om masse karbon i chassis og karosseri og en vekt som er ganske langt unna Bugattiens kompliserte to tonn – her snakkes det om 1340 kg. Og det er i hvert fall enkelt å verifisere når det endelig finnes en bil.
Den gamle Venom GT var litt låvedør-preget med en luftmotstandskoeffisient på 0,44. Den nye ligger på imponerende 0,33 – men (og dette er også ganske morsomt i forhold til de over-konstruerte europeiske) han fortalte også til autoblog.com at de hadde en versjon som var nede på 0,31.
Men den var så full av upraktiske spoilere og rare overheng, at de heller gikk tilbake til noe som så litt mer praktisk ut – selv om de gikk glipp av noen desimaler.
Les også: Grenseløse Hennessey
Dersom hans toppfart-anslag stemmer – litt over 300 mph (480 km/t) uten at bilen letter, kan jo ikke aerodynamikken være så aller verst.
Det antydes mindre enn 10 sekunder til 300 km/t, og null til fire hundre til null på under 30.
Selvfølgelig må du betale for prestasjonene og selvfølgelig må du betale for eksklusiviteten – han regner ikke med å bygge flere enn 24 av denne.
Med en basispris på litt over halvparten av Bugattien høres dette ut som en god deal. Men du kan jo ikke skryte av å ha en Bugatti da, det er kanskje verdt forskjellen mellom 1,6 og nesten 3 millioner dollar.