Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5
John Hennessey

Superbil uten drama

SEMA-utstillingen presenterer oss vanligvis for noe som går uttapå alt det eksotiske europeiske, samtidig som man får inntrykk av at det ikke er noen sak å mekke såpass. Møt Hennesey Venom.

Publisert Sist oppdatert

Bugatti er kanskje verst. Når de presenterer en bil, får vi vite på kubikkcentimeteren hvor mye luft den trenger til kjøling og til turboene ved 375,5 km/t – og hvor intenst deres aerodynamikere, ingeniører og designere har jobbet for å få til akkurat det.

Derfor koster den jo innpå 3 millioner dollar også. I tillegg er den jo eksklusiv: bare 500 eksemplarer.

Så kommer John Hennessey til SEMA i Las Vegas og har med sin siste kreasjon. Venom F5 kaller han den – F5 etter den kraftigste vindstyrken på Fujita-skalaen.

Betegnelsen beskriver en tornado som gjør jobben sin med mellom 117-142 meter/sekund – det vil si mellom 420 og 510 km/t.

«Fordi det er i det området denne bilen kommer til å jobbe best» sier Hennessey lakonisk.

Les om: Pickup med masse attåt

Nå er jo ikke prestasjonene klart dokumentert ennå – og hvem er egentlig interessert i å «teste» om bilen virkelig går fortere enn 400 km/t.

Men påstandene fra denne mannen har tidligere vist seg å være ganske vanntette, så vi kan kanskje regne med at han igjen har vist oss noe som er verre enn verst.

Han forteller i hvert fall om «mer enn 1600 hk» gjennom en syv trinns manual-skift kasse, og ikke noe surr med firehjulsdrift. Her er det snakk om «All American horsepower, og All American RWD!»

Motoren er nyutviklet, basert på hva (hvis noe) aner jeg ikke, og han har heller ikke fortalt hvor mange turboer (hvis noen) den skal ha. Men han seier at han har jobbet tett med Pennzoil «for å komme i mål».

Han har fortalt om masse karbon i chassis og karosseri og en vekt som er ganske langt unna Bugattiens kompliserte to tonn – her snakkes det om 1340 kg. Og det er i hvert fall enkelt å verifisere når det endelig finnes en bil.

Den gamle Venom GT var litt låvedør-preget med en luftmotstandskoeffisient på 0,44. Den nye ligger på imponerende 0,33 – men (og dette er også ganske morsomt i forhold til de over-konstruerte europeiske) han fortalte også til autoblog.com at de hadde en versjon som var nede på 0,31.

Men den var så full av upraktiske spoilere og rare overheng, at de heller gikk tilbake til noe som så litt mer praktisk ut – selv om de gikk glipp av noen desimaler.

Les også: Grenseløse Hennessey

Dersom hans toppfart-anslag stemmer – litt over 300 mph (480 km/t) uten at bilen letter, kan jo ikke aerodynamikken være så aller verst.

Det antydes mindre enn 10 sekunder til 300 km/t, og null til fire hundre til null på under 30.

Selvfølgelig må du betale for prestasjonene og selvfølgelig må du betale for eksklusiviteten – han regner ikke med å bygge flere enn 24 av denne.

Med en basispris på litt over halvparten av Bugattien høres dette ut som en god deal. Men du kan jo ikke skryte av å ha en Bugatti da, det er kanskje verdt forskjellen mellom 1,6 og nesten 3 millioner dollar.

Powered by Labrador CMS