Fra støvsuger til elbil

Nå er katta sluppet ut av sekken: Dyson – sannsynligvis han som tørket hendene dine sist du var på et offentlig toalett – skal bygge elbiler.

Publisert Sist oppdatert

James Dyson er både blitt Sir og mega-rik på grunn av blant annet DC37. Hans store produkt var først den støvposefrie støvsugeren, dretter kom en serie med håndtørkere – og innimellom en rekke andre smarte tekniske påfunn.

Men så begynte de som holder tett øye med slikt å lure.

Headhunting
For litt over ett år siden meldte Ian Minards overgang fra Aston Martin, der han jobbet med produktutvikling, til Dyson.

Ingen skjønte hvorfor, og selv sa han ingenting.

I januar i år flyttet også Ricardo Reyes fra California – han hadde vært en av de mange talspersonene hos Tesla, for hvem hovedoppgaven er å ikke si noe – til Dyson. «Umulig å si hva Dyson tenker på» var det meste man fikk ut av ham.

Og så tidligere i år var det David Wyers tur. Han hadde jobbet hos Aston Martin i mer enn 20 år, nå sist som strateg og utvikler, i tillegg til at han ledet et team på 20 innkjøpere – nå er han sjef for forsyninger hos Dyson.

Det var ingen som trodde at det var støvsugerproduksjonen han skulle kjøpe inn til.

Katta ut av sekken
For nå har Dyson fortalt offisielt at det skal komme en elbil derfra i 2020, at det så langt er investert cirka 25 milliarder kroner i prosjektet, at det foreløpig jobber rundt 400 spesialister med oppgaven – men det skal komme flere, og at han regner med at selskapet hans skal klare å gjennomføre dette alene.

Det som er litt spennende er at Dyson lenge har jobbet med en annen batteritype enn den vi sverger til i dag.

Den skal være mer «etisk», bruke greiere materialer og ha meget større energi-tetthet. Det ville jo stemme perfekt – den nå 70 år gamle oppfinneren har vel aldri kommet opp med noe som ligner på konkurrentene.

Men hvordan bilen skal være konstruert eller hvordan den kommer til å se ut, aner vi foreløpig ikke noe om. Derfor må vi nøye oss med denne ganske morsomme takk-for-sist skissen fra Aston Martins designavdeling.

Da Sir James Dyson endelig gikk ut med den dårlig skjulte hemmeligheten la Aston-sjefen, Andy Palmer, ut en tweet der det sto «Gratulerer @Dyson som endelig er kommet med i vår Uavhengig Britiske Bilprodusent-Klubb. Vi ser virkelig frem mot å utvide vår virksomhet til støvsugere... » ledsaget av denne praktfulle skissen av en V12 støvsuger.

Powered by Labrador CMS