bilde
Bugatti Chiron til OMS
Bugatti satte verdensrekord på øvelsen 0-400-0 med Chiron. Nå kommer den til Oslo Motor Show.

Det er noen dager før Frankfurt-utstillingen, og Bugatti annonserer følgende melding om Chiron på sine hjemmesider:

Verdensrekord: 0-400-0 på 42 sekunder.

Smak litt på det. Null til firehundre til null på 42 sekunder. Akselerasjon og brems. Til 400 kilometer i timen og tilbake.

Nå vil Koenigsegg si at deres Agera RS er enda raskere (deres test noen uker senere på Vandel-stripa i Danmark endte på 36,44 sekunder!), men Bugattien veier flere hundre kilo mer, har byggekvalitet som den ekstreme luksusbilen den er og fungerer like godt i 350 som i 50.

Og Bugattien bremset faktisk raskere enn ‘Egget' fra 400, sannsynligvis godt hjulpet av at den svære spoileren fungerer som luftbrems.

Koenigsegg eller ei, 42 sekunder er hinsides. Så hinsides at Bugatti klistrer 42-tallet i grillen og «Zero – 400 – zero» i frontruta på Chironen som står på Frankfurt-utstillingen.

Synlig karbonfiber
Det er ikke rart Arne Fredly er begeistret. Han har allerede fått sin Chiron, et nydelig beist i dyp rød med karbonstrukturen skinnende gjennom.

Den eneste med denne fargen, ifølge Fredly.

- Jeg ville ha karbonfiberen synlig. De fleste valgte blå, så da sto det mellom rød eller sort, forklarer Fredly.

- Jeg vurderte lyst interiør også, men dette mørke interiøret med røde sømmer gjør den veldig clean.

Vi er i Monaco, et års tid etter at jeg var her for å oppleve litt engelsk råskap i McLaren P1 GTR.

Denne Bugattien er et helt annet monster. Langt mer sivilisert, men likevel litt råere på en måte.

Jeg må figurere på tusenvis av Instagram-, Snapchat- og Facebook-bilder – så mange som fisket frem telefonen der vi kjører rundt i Monacos gater. Hvor enn vi stopper stimer folket til, som akvariefisken når maten slippes i vannet.

- Er den din? spør en nysgjerrig forbipasserende.

- Ja, svarer Fredly med et smil.

- Lucky man!

LC = Launch control
Vi får ikke mye ut av de 1500 hestekreftene her nede i havna. Vi må ut på landeveien. Langs de samme veiene vi kjørte for et år siden får vi blåst ut litt. Det dype brølet fra W16-motoren bak oss er hinsides alt annet jeg har hørt.

Lydbildet er bare … mektig!

Det er merkelig å sitte i en, tja, la oss kalle det en cockpit, med materialkvalitet fra aller øverste hylle, og så oppleve smellet når Fredly legger mer og mer trykk på høyre pedal.

På rattet sitter en knapp merket med «LC»: Launch control. Et rolig langstrekke gir oss muligheten.

Pang! Det skyter fart, trykker meg bak i setet, fyller ørene med drønnet fra 16 sylindre. Før jeg vet ordet av det bremser Fredly ned igjen. Det er brutalt. Det går så fort.

- Den går til 105 på førstegiret – 110 om du drar den ut litt, sier Fredly.

1,33 mill for CO2
Hjelpes. I de små instrumentene som pryder midtkonsollen får vi opp motordata. 1331 hestekrefter har vi brukt på det meste. 6669 omdreininger på det meste. «Drar den ut litt», ja. Normalt vil bilen gire rundt 6500, men i manuell modus kan den piskes litt.

Fredly anslår verdien på sin Chiron i dag til rundt 4 millioner euro. Det betyr at dersom bilen skal tas inn til Norge, vil den koste nesten 50 millioner kroner.

1,33 millioner av dette er CO2-avgift …

Det er nå et par uker siden Frankfurt-utstillingen. Jeg var der, Fredly var der, og et og annet spennende prospekt var der – det er mye moro i vente i bilparken til Fredly.

Men 0-400-0? Det må nok Bugattien hans fortsatt ta seg av.

Opplev den på OMS
Fredlys Bugatti Chiron blir en av hovedattraksjonene på årets Oslo Motor Show. Der finner du også bladet Bil / BilNorge.no, som skal dele stand med Bugattien og to andre lekkerbiskener fra bil-historien.

For mer informasjon om Oslo Motor Show, sjekk oslomotorshow.no.

Del på facebook   twitter
Annonse: