bilde
Den udødelige pickupen
BRUKTBIL: Toyota Hilux har legendestatus, med sitt rykte som nærmest udødelig. Her er tipsene for deg som jakter brukt pickup.

Først publisert i Bil 8/9 - 2017.

Det er lett å påstå at Top Gear skapte ryktet om Toyota Hilux som en udødelig bil da de både druknet den, satte fyr på den og lot den bli med et høyhus ned i et riveprosjekt.

Faktum er at Hilux har hatt et slikt rykte lenge før James May ikke klarte ta livet av en. Det er grunn til at Hilux er en av de få bilene du ser i de mest grisgrendte strøkene overalt i verden. Enten det er på is- og snø-ekspedisjon, langt inne i jungelen eller midt i ørkenen – i diverse kreative ombygginger som strekker seg fra ultra-proffe Arctic Trucks til mer provisoriske løsninger i krigsherjede land.

Men det er ikke disse vi skal kikke nærmere på her. I Norge ruller det riktignok en del Arctic Trucks-biler, men vi skal ta for oss Hilux som grunnmodell, i AN-generasjonen som første ble lansert i 2004 –og dukket opp i Norge høsten 2005.

Tre karosserivarianter var tilgjengelig fra starten. S-Cab (2-dørs), X-Cab (2-dørs) og D-Cab (4-dørs). X-en ble produsert I Thailand, mens de to andre hadde Sør-Afrika som opprinnelsessted.

I Norge var det 2,5-liters diesel som gjaldt. 102 hestekrefter og 260 Newtonmeter ga ikke mange farstfylte opplevelser, men det sterke dreiemomentet kombinert med firehjulsdrift og lavserie gjorde Hiluxen til en skikkelig arbeidshest.

Med tiden ble denne motoren oppgradert, og på slutten av denne generasjonens livssyklus hadde motoren 144 hestekrefter. Det hjalp godt på. En 3-liter med opptil 171 hestekrefter ble også tilgjengelig, denne finnes det også en del av på det norske bruktmarkedet.

Firehjulsdrift var forøvrig standard på alle norsksolgte Hilux.

X-Cab og D-Cab kunne også leveres som personbil, men det er vel ingen overraskelse at det store flertallet Hilux i Norge ble solgt med grønne skilt.

Litt personbilpreg
Da denne generasjonen Hilux kom i 2005 var de fleste pickuper ganske «rett-opp-og-ned». 2005-Hiluxen brakte med seg et snev av personbilkomfort, og hadde en til da å være relativt moderne dashbordlayout, med høyt plassert radio/CD-spiller og oversiktlig betjening ellers.

Foran rattet satt tre dype klokker med instrumentene, omsvøpt av et kaldt blått lys om kvelden.

I dag finnes det naturlig nok andre og nyere pickuper som gir mer personbilfølelse, som for eksempel Ford Ranger, VW Amarok og Nissan Navara. Men en godt utstyrt Hilux – gjerne en facelift-versjon (fra 2012 og utover) – er sivilisert nok til å kunne kjøres som hverdagsbil, og ikke nødvendigvis som arbeidsbil hele tiden.

Hilux er (naturligvis) en rammebil. Det betyr at rust på karosseriet strengt tatt ikke er så kritisk som for biler med selvbærende karosseri. Derimot bør ramma sjekkes.

Sjekk innsprøytningen
Det er få kjente feil spesifikt til Hilux. 3-litersdieselen hadde et problem med pakningene rundt drivstoffinnsprøytningen. Svakheten kunne føre til at motoroljen klumpet seg, og tettet for oljeopptak fra sumpen.

Sjekk at dette er i orden om du er på jakt etter en 3-liter.

Det har også vært rapporter om noen problemer med drivstoffdysene, men hovedsakelig på grunn av dårlig kvalitet på dieselen. Det burde ikke være noe problem i Norge. Symptomer på dette er unormalt mye røyk ved oppstart og rasling under panseret.

Sjekk samtidig at alle smørepunkt på transakselen er smurt opp.

Av kosmetiske problem er setene noe å se opp for. De er ikke like slitesterke som resten av bilen.

--

Dette skrev vi:

Bil 2-2011:

Testbilen er med treliters diesel med 171 hester og 410 Newtonmeter dreiemoment og femtrinns automatkasse. Motoren er sterk og fleksibel, den er lettkjørt og automatkassa står godt til motoren. Kreftene gjør at du ikke blir nevneverdig bekymret over å skulle gå tom for dem, og setter deg i stand til å kjøre langt fortere enn det som er anbefalt og tillatt på norske veier.

Interiøret i Hilux er nøkternt, men helt tydelig laget for å tåle tøffe belastninger. Ser man på en eldre brukt versjon av bilen vil man se at dette har vært en filosofi som har fulgt bilen hele tiden. Det største ankepunktet fra testpanelet er støynivået. Under akselerasjon merkes det godt at det er diesel som forbrennes under panseret, det virker også som om generell støydemping godt kunne fått en ekstra oppgradering i forbindelse med faceliften.

--

Fakta

Motor
2982 ccm R4, turbodiesel

Effekt
171 hk/410 Nm

Drivlinje
5A (H/L), firehjulsdrift

Forbruk
1,18 l/mil, 236 g7km CO2

Fart
0-100 11,9 sek., toppfart 175 km/t

Dimensjoner (L/B/H)
526/184/170 cm*

Nyttelast
685 kg

*: D-Cab

Del på facebook   twitter
Annonse: