-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Den viktige kontaktflaten
Høsten er det perfekte tidspunktet for å kjøpe nye sommerdekk. – Det er på høsten man ofte har mest bruk for nye og gode dekk, og det er også på høsten det er størst sjanse for å få rabatt, sier Torleiv Dalen Haukenes fra Dekkmann.
Sommeren er på hell, og du har kanskje begynt å tenke på å legge om til vinterdekk. Det er ikke dumt, men dette er også det perfekte tidspunktet å kjøpe nye sommerdekk på.
– Det er på høsten du har aller mest behov for gode dekk. Våte høstveier, løv og slitte sommerdekk er en farlig kombinasjon. Hvis du legger om til nye sommerdekk nå, slipper du også å stå i kø for å legge om til nye sommerdekk til våren. Da har du ferdige hjul som du bare kan sette på bilen til våren, forteller produktsjef i Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes.
I tillegg til sikkerhet og at man sparer tid, er det også penger å spare på å kjøpe sommerdekkene dine på høsten.
– Mange forhandlere sitter med et lager av sommerdekk som nå selges billig. Vinterdekkene er på vei inn i butikkene, og disse må forhandlerne ha plass til. Derfor kan man spare både hundrelapper og tusenlapper på å kjøpe nye sommerdekk nå.
– Slitte dekk kan føre til alvorlige ulykker. Et dekk med 1,6 millimeter mønsterdybde, har 60 prosent lengre bremselengde enn et nytt dekk på vått føre. Økningen på 60 prosent tilsvarer to og en halv billengde hvis man kjører i 80 km/t. Det kan være forskjellen på liv og død, forklarer Haukenes.
1,6 millimeter er minste tillatte mønsterdybde i Norge, men ifølge Haukenes er det et krav som ikke er tilpasset norske forhold.
– Reglene er basert på EU-reglene, og tar dermed ikke hensyn til vær- og føreforhold her til lands. Vi har mer regn og vanskelig føre enn mange andre steder i Europa. Reglene tar også hensyn til både miljø og økonomi i tillegg til sikkerheten, sier han.
For norske bilister anbefaler han å bytte dekk når mønsterdybden nærmer seg tre millimeter. Da øker bremselengden fra 80 km/t på vått føre med rundt én billengde sammenlignet med en bil med nye dekk.
– Forskjellen på dekk med 1,6 og 3 millimeter er i praksis enorm – selv om det kanskje ikke høres så voldsomt ut på papiret. Å kjøre med dekk som har mindre enn 3 millimeter mønsterdybde på våt vei er rett og slett trafikkfarlig, sier Haukenes.