bilde
Opels franske SUV
DARMSTADT: Opels nye SUV er umiskjennelig Opel, men like fullt har den Peugeot 3008 i bunnen. De to bygges parallelt i Frankrike som direkte konkurrenter.

Dette har jeg da kjørt for ikke lenge siden, er første tanke som slår meg idet jeg legger ut fra flyplassen i Frankfurt i retning Darmstadt.

Riktignok sitter jeg i en helt ny Opel som først lanseres i Norge rett etter jul, men som tvillingbroren til Peugeot 3008, de er ikke eneggede, har Grandland X det meste felles med den franske kompakt-SUV-en. Du kan bare ikke se det.

Tråkker i tradisjoner
For alt det synlige er forskjellig, karosseriet, front og hekk, og ikke minst innvendig. Der Peugeot 3008 framstår som svært moderne med instrumentene plassert over rattet, og en ganske spesiell automatgirspak, fyller Opel den tradisjonelt sikre og ganske konservative rollen.

Instrumenteringen er lettlest, men ikke skjermbasert a la Active Info Display hos VW, og derfor uten mulighet til oppdatering uten først å redesignes. Men hvorfor klage? Dette er akkurat slik de fleste vil ha en bil. Grandland X har dessuten mange fellestrekk med Nissan Qashqai.

Mange vil ha SUV
Forskjellen er bare at Qashqai stiller med mange års forsprang på Opel (og for så vidt Peugeot 3008) ved for lengst å ha inntatt posisjonen som den mest foretrukne SUV-en i Europa og gjennom å være EUs femte mest kjøpte bilmodell uansett klasse i år.

Tall fra analyseselskapet JATO viser dessuten at SUV-ene de siste årene har klatret fra en ubetydelig posisjon i Europa, til å bli den mest foretrukne biltypen foran småbilene (B-klasse) og kompaktbilene (C-klasse) i 2017.

Det gjør at alle skuler til Qashqai, kopierer det beste derfra og ellers gjør egne vrier for å framstå som unike. Å være salgsleder betyr nødvendigvis ikke å være best, og Opel er i så måte en viktig angriper for dytte bilklassen opp og fram.

Ikke 4x4
Men Opels utfordring ligger ikke på noen måte i å være unik. Bilen inneholder knapt noe som konkurrentene ikke har. Som fremhjulsdrevet diskvalifiseres den i å delta i de 40 prosentene av det norske bilmarkedet som foretrekker bil med 4x4.

Først som ladbar hybrid, om et års tid eller vel så det, får Grandland X firehjulsdrift som bonus ved at elmotoren i hybridpakken driver bakhjulene.

Under panseret på Grandland X er alt fransk. Jeg liker den tresylindrede, 1,2 liter store bensinmotoren på 130 hk. Den snerrer og  er akkurat så sinna som jeg synes motoren i en kompakt SUV skal være. 230 Nm i moment holder mer enn nok til vanlig kjøring.

Også diesel
Bor du utenfor bysentrum og samtidig både kjører mye og langt, og gjerne trekker et eller annet tungt bak bilen, ville jeg valgt dieselmotoren. 120 hk/300 Nm passer til formålet, men selv om dette er PSAs mest kjente motor, brukt gjennom mange år i blant annet flere Ford- og Volvo-modeller og i Mini, er den – som alle andre dieselmotorer er jeg redd – en dødsdømt dinosaur om ikke det dukker opp rimelig renseteknologi som klarer kommende Euro-krav.

Begge motorene leveres også med automatgir. Senere kommer motorer med mindre og med mer effekt. Bare se på utvalget til Peugeot 3008, og du vet hva som er i vente på Opel Grandland X.

Om å sitte godt
Generelt liker jeg Opels seter, og akkurat sittekomforten foran i kombinasjon med lavt støynivå vil jeg mene at er det beste ved Grandland X. Trekk ut sitteputa og juster setevinkelen slik du vil ha den, og du sitter utmerket for å kjøre sikkert i time etter time.

Naturligvis inneholder Grandland X alle nødvendige førerstøttesystemer for ikke å stryke i fem-stjerners-kampen hos Euro NCAP, men siden Opel er kjent for rikholdig med standardutstyr på toppmodellen (du kan velge mellom Innovasjon og Premium, jeg ville uansett ikke nølt med å plusse på 26.000 kroner til høyeste utstyrsnivå), overrasker det litt at blindsonevarsling betinger ekstrapakke med fireveis kameradekning til 5400 kroner ekstra.

Heldigvis er varme i rattet på plass sammen med fysisk trafikkskiltgjenkjenning, fotgjengeroppdagelse og aktiv filholder i standardpakken. Varme i baksetet og i frontruta ligger i premiumpakken, mens aktiv cruisekontroll dessverre bare kan leveres i kombinasjon med dieselmotor (!) og automatgir, og koster 6900 kroner ekstra. Også trådløs lading av mobiltelefonen tar Opel ekstra betalt for på vei mot 2018. Forstå det den som kan!

Hjelp mot hjulspinn
Grip Control, en ut fra underlagets beskaffenhet programmerbar måte å styre bremsesystemet på for å redusere faren for hjulspinn, var for noen år siden Peugeots svar på firehjulsdrift.

Opel Grandland X kan leveres med Grip Control, men mot et pristillegg på 4900 kroner. I tillegg har alle varianter med Grip Control MS-dekk som igjen øker engangsavgiften i Norge med 6000 til 7000 kroner. Jeg er i tvil om Grip Controll faktisk er verd så mange penger.

Samme pris for bensin og diesel
Opel hevder å ha priset Grandland X gunstig når standard utstyr regnes med. Billigste variant koster 318.900 kroner, uansett om du velger bensin- eller dieselmotor.

Grunnprisen er litt høyere enn for Peugeot 3008 og en del høyere enn for Nissan Qashqai.

Opels mål er årlig å selge 1000 Grandland X inntil den blir ladbar hybrid. Da legges kortene på nytt, og ingen vet hvordan norske avgiftsmyndigheter vil beskatte ladbare hybrider i 2019.

Opel Grandland X

Motor:

1199 R3 turbo bensin

Effekt:

96 kW (130 hk)

Dreiemoment:

230 Nm

Drivlinje:

6M – forhjulsdrift

Mål LxBxH:

448 x 186 x 161 cm

Akselavstand:

268 cm

Egenvekt:

1350 kg

Tillatt totalvekt:

1930 kg

Tilhengervekt:

1350 kg

Bagasjerom (VDA):

514 – 1652 liter

Aks. 0-100 km/t:

11,1 sek.

Toppfart:

188 km/t

Oppgitt forbruk:

0,51 l/mil

CO2:

117 g/km

Pris fra:

Kr 318.900

Pris prøvekjørt:

Kr 370.000

På plass i Norge:

Tidlig i 2018

Del på facebook   twitter
Annonse: